Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenEducatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur
Header image Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Onderdelen van het reguliere programma van de master Taalwetenschappen en/of Letterkunde (50 EC)
Basiscursus Master Lerarenopleiding (5 EC)
Masterstage 1 (5 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Vakdidactiek 1 (5 EC)
Pedagogiek (5 EC)
Vakdidactiek 2 (5 EC)
Masterstage 2 (15 EC)
Masterstage 3 (10 EC)
Onderdelen van het reguliere programma van de master Taalwetenschappen en/of Letterkunde (10 EC)
Vakdidactiek 3 (10 EC)
  • Literatuur-, cultuur- en/of taalwetenschappelijke vakken op het gebied van Engelse Taal en Cultuur
  • Begeleide LiO stage
  • Theoretische verbreding en verdieping

Als aanvulling op het eigen vakkenaanbod van deze educatieve master is er het landelijke Master Language-programma. Masterlanguage is een landelijk cursusaanbod o.a. gericht op de taal Engels.

De cursussen worden gegeven in de doeltaal en worden gezamenlijk verzorgd door docenten van de RU, RUG, UL, UU, UVA, VU. Informatie over de cursussen, ingangseisen en inschrijving staat op de website van Masterlanguage: www.masterlanguage.nl. In overleg met de examencommissie van je masteropleiding kun je cursussen volgen bij Masterlanguage.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is niet voorzien
Waarom in Groningen?
  • Intensieve begeleiding door ervaren lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers
  • Na afronding uitstekende positie op de arbeidsmarkt door de combinatie van master én eerstegraadsbevoegdheid

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, kun je terecht bij een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).

  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
printOok beschikbaar in het: English