Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenOpleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur
Header image Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur

Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur

Arbeidsmarkt

Your teaching degree allows you to teach Dutch in all levels of higher education. In addition, you are well trained for jobs in educational publishing and at Cito, the centre that provides tests. It is also possible to work in the government or in business. You may become a press officer or communications consultant. You can also start your own text agency, or work in literary publishing.

Met je eerstegraads bevoegdheid Nederlands mag je lesgeven aan alle niveaus van het voortgezet onderwijs. Je bent daarnaast ook geschikt voor banen bij educatieve uitgeverijen en bij de CITO, de instantie die de eindexamens ontwerpt. Verder heb je volop kansen voor een baan bij de overheid of in het bedrijfsleven. Je kunt bijvoorbeeld voorlichter of communicatieadviseur worden, een eigen tekstbureau beginnen of gaan werken bij een literaire uitgeverij.

Potentiële beroepen

  • Docent Nederlands
  • Medewerker bij een educatieve uitgeverij
  • Communicatieadviseur
  • Voorlichter
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Sluiten
    – Erik Stok
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
  • Testimonial van Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Sluiten
    – Erik Stok
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
  • Testimonial van Erik Stok

    "Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding."

    Ik heb de Educatieve Master vooral gekozen omdat ik uiteindelijk voor de klas wil. De master bestaat uit twee jaren en wordt verdeeld in een deel bij vakmaster Neerlandistiek en een deel bij de lerarenopleiding. Ik vind het fijn dat je in de master veel eigen keuze hebt, maar dat dit niet ten koste gaat van de begeleiding.

    Zo heb je in de vakmaster ruime keuze waarmee je naast de verplichte vakken je opleiding in kunt vullen. Bij de lerarenopleiding krijg je ruim de tijd om je eigen rol en functioneren te ontdekken. Je wordt begeleid bij iedere stap en er staan altijd mensen voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

    Het weinig aantal contacturen wordt geconcentreerd op één, soms twee dagen zodat je daarnaast ruim de tijd hebt voor je stage. Deze stage kost je drie dagen in de week en vind ik vrij intensief. In de tweede helft van het eerste jaar kun je, tijdens stage 1, rustig wennen aan het achterin zitten en langzaam meer voor de klas staan. De master geeft je de ruimte om te ontdekken of het vak docent iets voor je is. Met de adviezen die je in het eerste jaar krijgt kun je een weloverwogen keuze voor je toekomst maken.

    In je tweede jaar, tijdens stage 2 en 3, geef je zelfstandig les. Het is fantastisch om dan eigen klassen te hebben; eigen leerlingen die je iets mag leren over de pracht van jouw schoolvak.

    Sluiten
    – Erik Stok
printOok beschikbaar in het: English