Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Communicatie- en Informatiewetenschappen
Header image Communicatie- en Informatiewetenschappen

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Op zoek naar meer kennis over communicatie en informatie? Kies dan een van de tracks binnen deze masteropleiding:

  • Communicatiekunde Bij Communicatiekunde ligt de focus op de vorm, functie en effecten van taal en taalgebruik in communicatieve situaties. Ook is er aandacht voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek op het gebied van organisationele, media-, computer-, persuasieve en gezondheidscommunicatie.
  • Computercommunicatie De track Computercommunicatie focust op de interactie tussen mens en computer, mensen onderling en mensen en organisaties die via de computer communiceren.
  • Communicatie en Educatie In deze mastertrack bestudeer je de theorie en praktijk van de ontwikkeling, het onderwijs en de training van taal- en communicatieve vaardigheden. Je richt je daarbij op kinderen, jongeren en volwassenen.
  • Information Science Deze track wordt volledig aangeboden in het Engels en richt zich op het gebruik van computers in communicatieonderzoek en automatische tekstanalyse. Er wordt onder meer aandacht besteed aan natuurlijke-taalverwerking, het semantische web en digitale communicatie.
  • Digital Humanities De Engelstalige mastertrack Digital Humanities leert je op een systematische manier cultuur, taal en geschiedenis te bestuderen met behulp van digitale onderzoeksmethodes.

Meld je nu aan voor de Masterweek van 18-22 maart!

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Communicatie- & Informatiewetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
66826
Voertaal
Nederlands, Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Letteren
Waarom dit programma in Groningen?
  • Bij de onderwijsinvulling wordt aansluiting gezocht met actuele thema's in de maatschappelijke discussie.
  • De studie is interdisciplinair: communicatieprocessen worden benaderd aan de hand van theorieën en inzichten in verschillende wetenschappelijke disciplines.
  • Taal en taalgebruik staan bij elk vak centraal.
  • We bieden mogelijkheden voor individuele projecten, stages en buitenlandverblijf.
Programma
Programma-opties
Communicatiekunde (track)

Communicatie is overal. Professionals denken goed na over welke informatie aan wie wordt aangeboden. In deze studie leer je communicatieprocessen te doorgronden.

De track Communicatiekunde is één van de programma's van de masteropleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen.Je leert organisationele, media-, computer-, persuasieve en gezondheidscommunicatie te analyseren. Tijdens de master is er veel aandacht voor probleemoplossende, analytische en onderzoeksvaardigheden. Daarnaast is het een sterk interdisciplinair programma: je bestudeert niet alleen communicatiekunde, maar ook taalbeheersing en informatiekunde. Binnen deze track kun je je specialiseren in gezondheidscommunicatie.

Een stage kan deel uitmaken van je studieprogramma.Meld je nu aan voor de Masterweek van 18-22 maart!

Meer informatie over deze optie

Computercommunicatie (track)

Ben je geïnteresseerd in de techniek achter smartphones, computers en het internet? Maar vind je het ook leuk om meer te weten over de communicatieve aspecten van die media? Dan is dit jouw studie.

Organisaties communiceren met hun klanten via verschillende digitale kanalen zoals email, social media en apps. Binnen de track Computercommunicatie bestudeer je de eigenschappen en mogelijkheden van deze kanalen en de daarvoor relevante technologieën en producten.De track gaat in op de interactie van de mens met de computer, tussen mensen onderling en tussen mensen en organisaties via de computer. Daarnaast maakt het je vertrouwd met theorieën en methoden om deze interactie te analyseren en te evalueren.Je bestudeert boodschappen die via verschillende digitale kanalen worden verstuurd en je ontdekt wat voor communicatieproblemen er kunnen ontstaan en hoe deze opgelost kunnen worden. Voorts doe je onderzoek naar de gebruikservaring en -vriendelijkheid van websites en interfaces om inzicht te krijgen in de manieren waarop interactie tussen mens en computer soepeler kan verlopen.

Je bestudeert communicatie en interactie vanuit verschillende invalshoeken. Door je vakkenkeuze kun je het accent leggen op technologie of communicatie.Alle vakken worden in het Engels gegeven. Moet je een premaster volgen dan zijn er een paar vakken Nederlandstalig.

Meer informatie over deze optie

Digital Humanities (track)

Do you want to be at the forefront of the digital turn in the humanities? The current information revolution opens up exciting perspectives for research and its applications in society.

This Master's track equips you to look at culture, language, history or philosophy through the lens of digital methods.We are witnessing many exciting new trends in information technology. The vast amount of digital data that is available nowadays opens up new research questions and opportunities for real life applications. This Digital Humanities track offers a systematic way to incorporate information technology in humanities research. It trains students with a humanities background for the growing number of research and other job opportunities that require processing of digital information. It reflects on the underlying theory and the impacts on our culture and society. It offers courses for collecting, analyzing and visualizing humanities data. Finally, you will be skilled to work with professional databases, programming scripts, and statistical tools.Students who graduated successfully from this programme were able to integrate a humanities perspective with computational methods. For instance, the thesis “Tracing Joyce’s notes for Ulysses” (2017) employed automation strategies for the digital representation and for source-tracing of Joyce’s notebooks. Another example is the thesis “Visualizing trade” (2018), in which an analysis of the Baltic trade in the 18th century was done by using visualization applications on the Sound Toll registers. By exploring visualization as a tool, the student was able to implement a Digital Humanities approach to a historical problem not just to identify patterns and analyze them, but also suggesting new interpretations.

Meer informatie over deze optie

Communicatie en Educatie (track)

Ben je geïnteresseerd in de manier waarop mensen talige communicatievaardigheden verwerven en ontwikkelen? Dan zit je in deze track op je plaats.

Communicatie en Educatie is één van de tracks van de masteropleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen.

In deze track leer je wat talig communicatiegedrag is en hoe mensen dit gedrag leren gebruiken. De thema's die daarbij aan bod komen variëren van de ontwikkeling van interactieve vaardigheden bij kinderen tot de ontwikkeling van schrijfvaardigheid bij professionals. Ook maatschappelijke veranderingen (zoals het ontstaan van nieuwe communicatiemedia) en hun invloed op ontwikkelingen in taalgedrag kom je in deze studie tegen.Met dit programma kies je voor thematiek met maatschappelijke urgentie. Door de hoge eisen die de samenleving stelt aan onze communicatieve vaardigheden is er grote behoefte aan onderwijs- en trainingspraktijken die door wetenschappelijke inzichten worden gevoed. Dit programma traint je om de daarvoor benodigde expertise te kunnen leveren.Meld je nu aan voor de Masterweek van 18-22 maart!

Meer informatie over deze optie

Information Science (track)

.

Are you fascinated by artificial intelligence and language technology? In this study you learn how to develop and assess smart applications such as conversational agents, automatic translation systems, and intelligent search engines.As an MSc student of Information Science, you learn how to analyze unstructured data (such as text) automatically, and find out which machine learning techniques can be used to solve problems in information science. You also take part in shared tasks (working with a group on a challenging problem in language technology), and apply methods from artificial intelligence to real-world applications such as machine translation for low-resource languages, the semantic web, hate-speech detection, and smart user interfaces.

The Master's track builds on the knowledge, insights and skills that you have acquired in your Bachelor's degree. You will learn to carry out research independently and improve your programming, analytical and presentation skills.

This track is a specialization of the Master's degree programme in Communication and Information Sciences. All courses are taught in English.

Meer informatie over deze optie

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is ontraden

Studeren in het buitenland is mogelijk, maar wordt sterk afgeraden vanwege studievertraging en beperkt vakkenaanbod.

Toelatingseisen

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

For specific information on the entry requirements for the different Master's track, please select the link below:

taaltoets cijfer

Extra taaleis Engels: een vwo-diploma of een certificaat vwo Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Als je een VWO diploma hebt, hoef je geen taaltoets te overleggen.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten15 augustus 202401 september 2024
15 januari 202501 februari 2025
15 augustus 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

For specific information on the entry requirements for the different Master's track, please select the link below:

taaltoets cijfer

Additional requirements English: A VWO diploma or a subject certificate for VWO English (mark 6 or higher), minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items).

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten15 augustus 202401 september 2024
15 januari 202501 februari 2025
15 augustus 202501 september 2025
EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
15 oktober 202401 februari 2025
01 mei 202501 september 2025
15 oktober 202501 februari 2026
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 16000voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 18700voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

De master Communicatie- en Informatiewetenschappen bereidt je voor op functies die betrekking hebben op verschillende vormen van communicatie. Je kunt het onderzoek in of als voorlichter aan de slag. Ook ben je in staat (media-) trainingen en advies aan (bijvoorbeeld) organisaties te geven op het gebied van communicatie. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om als websitebouwer aan de de slag te gaan.

Potentiële beroepen

  • Communicatieadviseur
  • Communicatiemanager
  • Communicatiemedewerker
  • Journalist
  • Marketingmanager
  • Media-adviseur
  • Redacteur
  • Voorlichter
  • Webcoördinator
Onderzoek

Het communicatiewetenschappelijk onderzoek in Groningen richt zich op mondelinge, schriftelijke, audiovisuele en digitale communicatie in de moedertaal of in een tweede of vreemde taal. De functionele kenmerken van verschillende communicatiemiddelen en –kanalen worden daarbij gerelateerd aan de context en de doelen van de communicatie. Naast nauwkeurige analyses van de communicatie zelf wordt ook gebruik gemaakt van effectmetingen in experimenten.

Het communicatiewetenschappelijk onderzoek wordt gecoördineerd in de groep Discourse and Communication binnen het Centre for Language and Cognition Groningen (CLCG). Deze onderzoeksgroep doet zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar het gebruik van taal en andere semiotische systemen in specifieke communicatieve contexten. Speciale aandacht gaat uit naar de effecten van strategische (persuasieve) communicatie in professionele settings, zoals organisationele, media- en gezondheidscommunicatie.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • Ask Your Question Here (please fill in this contact form, we will answer you as soon as possible.)
  • Drs. Marloes Bergmans (Studieadviseur)
    Email: studyadvicecis rug.nl
  • Albert Everaarts (Studieadviseur)
    Email: studieadviseurik rug.nl
    Telefoon: 050-363 5809
  • Sjors van Ooij (Studieadviseur)
    Email: studieadviseurik rug.nl
  • Admission Office (Contact form)
    Telefoon: +31-(0)50 363 8976

Consultant bij Embrace

Momenteel werk ik bij Malengo. Dit bedrijf heeft twee producten genaamd Umbrella en Embrace. Bij Embrace ben ik werkzaam als consultant. Hier wordt software aangeboden om een privénetwerk voor organisaties in te richten.

Mijn afstudeerstage heb ik ook bij Embrace afgerond, toen het nog een start up was. Dat gaf mij een unieke kans: ik ben betrokken geweest bij het bedenken van een product en kan nu toezien hoe het al door tachtig klanten wordt gebruikt. Het was erg leerzaam om de verschillende fases van het bedrijf mee te maken.

Het is mijn droom om later een eigen bedrijf te starten. Dat is niet helemaal een doel op zich, want het moet wel een product of dienst zijn waar ik zelf in geloof. Ik wil dit graag, omdat je dan meer vrijheid hebt. Bovendien lijkt het me een leuke uitdaging om mensen om me heen te verzamelen die hetzelfde willen bereiken en daarmee samen te werken.

Lees meer

Eigenaar van Mattie Kamminga Tekst & Communicatie

Nadat ik de mastertrack Communicatie & Educatie had afgerond, kon ik direct aan de slag als communicatiemedewerker bij Camerik Voortman Communicatie- en PR-adviseurs. Daar ondersteunde ik de communicatieadviseur bij het uitvoeren van projecten.

Van teksten schrijven en beeldmateriaal verzamelen, tot het organiseren van een persmoment en het plannen van interviews. Elke opdracht was anders. Ik vond het leuk om steeds weer andere manieren te bedenken om een communicatieopdracht uit te voeren, maar na twee jaar was het tijd voor iets nieuws.

In 2016 startte ik mijn eigen communicatie- en tekstbureau. Sindsdien werk ik voor verschillende opdrachtgevers, met name in de publieke sector. Nu ben ik van begin tot eind zelf verantwoordelijk voor een project. Ik maak de offerte, voer de opdracht uit en verstuur de facturen. Het is hard werken, maar je krijgt er veel vrijheid voor terug.

Ik koos voor de track Communicatie en Educatie omdat het programma goed aansloot op de bachelor CIW. Daarbij sprak de educatieve kant van de master mij aan. Op welke manier leer je mensen communicatieve vaardigheden aan? Dat triggerde mij om voor deze master te kiezen. Nu geef ik af en toe schrijftrainingen. De handvatten hiervoor heb ik tijdens de studie gekregen.

Lees meer

Ontdek op welke manier de communicatie tussen mens en computer soepeler kan verlopen

Deze mastertrack geeft je de mogelijkheid om te ontdekken op welke manier de interactie tussen mens en computer soepeler kan verlopen. Daarnaast geeft het je inzicht in de communicatieproblemen bij verschillende digitale kanalen en hoe deze opgelost kunnen worden. Afgezien van mijn studie is Groningen een geweldige stad om te studeren.

Het ideale aan Groningen is dat alles binnen een straal van 2 kilometer bereikbaar is: vrienden, studie en gezelligheid. Ik studeer er nu voor mijn vijfde jaar en ben er nog steeds niet op uitgekeken.

Toekomstperspectieven

Desalniettemin is het ook een uitdaging om Groningen te verlaten en alle kennis te gaan toepassen in de praktijk. De toekomstperspectieven voor deze mastertrack zijn gunstig, dat maakt Computercommunicatie aan de RUG ideaal!

Lees meer

Mijn specialisme is digitale communicatie

Het intrigeerde mij altijd al hoe mensen verbaal, maar vooral ook non-verbaal communiceren. Verder interesseren vakgebieden als bedrijfscommunicatie en digitale communicatie mij erg. De kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie heb ik leren toepassen tijdens mijn bachelorstage bij Paradigm. Ik werk er nu als marketing- en communicatiemedewerker. Mijn specialisme is voornamelijk digitale communicatie..

Lees meer

Waarom Communicatie- en informatiewetenschappen?

Ik ben geïnteresseerd in hoe de communicatie van bedrijven en bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen verloopt en hoe dit beter kan. Hier wordt veel aandacht aan besteed in de studie. Ook besteed je veel tijd aan mondeling en schriftelijke vaardigheden en leer je onderzoeken wat ik erg leuk vind om te doen.

Lees meer

De mogelijkheid om een eigen twist aan de opleiding te geven is een groot pluspunt

Als tekstschrijver in spe schreef ik op jonge leeftijd al verhaaltjes en raakte ik geïnteresseerd in de communicatiewereld.Het kiezen van een studentenstad was niet moeilijk: op naar Groningen! Ik kon mijn passie voor communicatie combineren met twee grote interesses: gezondheidszorg en psychologie. Momenteel werk ik als tekstschrijver bij een tekstbureau dat schrijft over overheidskwesties. Dagelijks leef ik me uit op teksten en interviews voor verschillende media en doelgroepen.

Lees meer

Studieverenigingen

Commotie

Commotie is de studievereniging voor alle communicatiestudenten in Groningen. Zij bieden hun leden een breed scala aan zowel educatieve als sociale activiteiten en willen dat hun leden het maximale uit hun studentenleven halen. Inhuisdagen, workshops, lezingen en congressen geven een breed inzicht in het werkveld en de carrièremogelijkheden van communicatie.
De sociale activiteiten bestaan uit een jaarlijkse reis naar het buitenland, maandelijkse borrels, feesten en vele andere leuke activiteiten. Deze activiteiten geven de leden de mogelijkheid om nieuwe vrienden te maken en nieuwe mensen te ontmoeten. Meer info? Kijk op de website.
https://www.svcommotie.nl/home

Marug

De Marketing Associatie Rijksuniversiteit Groningen (MARUG) is een interfacultaire studievereniging voor studenten met een interesse in marketing.
De Marketing Associatie Rijksuniversiteit Groningen (MARUG) is een interfacultaire studievereniging voor studenten met een interesse in marketing. De MARUG fungeert als intermediair tussen marketingtheorie en -praktijk en organiseert door het jaar heen verscheidene carrière evenementen en sociale activiteiten, zoals een maandelijkse borrel. Op dit moment heeft de MARUG meer dan 1500 leden met veel verschillende studieachtergronden.
https://www.marug.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, verwijzen de studieadviseurs je door naar een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te studeren zoals studiestress- en faalangsttrainingen, effectief studeren, presenteren of academische schrijfvaardigheid. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC). Met deze faciliteiten zorgen we er samen met jou voor dat je je gehele studie met veel plezier en goede resultaten kunt volbrengen.