Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Klinische Neuropsychologie
Header image Klinische Neuropsychologie

Klinische Neuropsychologie

De klinische neuropsychologie richt zich op hersenaandoeningen bij kinderen, volwassenen en ouderen, zoals bijvoorbeeld:

  • ADHD, autisme, leerproblemen
  • CVA, hersentumor, traumatisch hersenletsel
  • Neurodegeneratieve aandoeningen, bv. ziekte van Alzheimer, ziekte van Parkinson
  • Schizofrenie, bipolaire stoornis, depressie

Neuropsychologen houden zich bezig met diagnostiek en behandeling van dergelijke aandoeningen in de klinische praktijk, maar ook met wetenschappelijk onderzoek.

Gebruikte methoden zijn bijvoorbeeld neuropsychologische tests, neuroimaging methoden en electrofysiologische technieken. Een neuropsycholoog wordt beschouwd als een scientist-practitioner, iemand die beschikt over relevante theoretische kennis en inzichten, methodologische en statistische vaardigheden alsmede klinische ervaring.
De aandacht voor neuropsychologische problematiek neemt toe en daarmee de vraag naar goede klinisch en wetenschappelijk opgeleide neuropsychologen.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Psychologie
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60260
Voertaal
Nederlands, Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen
Waarom dit programma in Groningen?
  • Brede opleiding gegeven door experts in kliniek en onderzoek.
  • Goede aansluiting GZ-opleiding.
  • Goede basis voor PhD traject.
Programma

Om de master Klinische Neuropsychologie te kunnen afronden, dien je de examens van twee basisvakken, één vaardigheidsvak, één methodologievak en twee keuzevakken positief af te ronden. Wat betreft de keuzevakken kun je kiezen uit de andere vakken van de Klinische Neuropsychologie track of uit de vakken van één van andere master tracks van Psychologie.

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Data collection and analysis for cognitive neuroscience (5 EC)
Neuropsychology and psychiatric disorders (5 EC)
Repeated measures (5 EC)
Neuropsychological assessment (5 EC)
Keuzecursus

Alle andere KN-vakken, of vakken uit andere RUG-Psychologiemasters

Masterstage (10 EC)

In de Nederlandse Klinische Neuropsychologie is het mogelijk om een 10EC of 20EC (https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSEMNI-10) stage te voltooien.

Masterthese (20 EC)

In de Nederlandse Klinische Neuropsychologie is het mogelijk om een 10EC of 20EC (https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PSEMNT-20) masterthese te voltooien.

Research methods in clinical neuropsychology (5 EC)
Capita selecta klinische neuropsychologie (5 EC)
Advanced clinical neuropsychology (5 EC)
Test construction (5 EC)
Neuropsychological rehabilitation and treatment (5 EC)

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Toelatingseisen

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Je vooropleiding en gekozen mastertrack bepalen de aanmeldingsprocedure en of je in aanmerking komt voor toelating tot de master of een eventuele premaster. Kijk op https://www.rug.nl/gmw/psychology/admission-prior-education welke toelatingseisen voor jou van toepassing zijn.

taaltoets cijfer

Studenten met een Nederlandstalige middelbare school diploma voldoen aan de taaleisen. Voor meer informatie zie https://www.rug.nl/gmw/psychology/language-requirements

overige toelatingseisen

Selectieprocedure
Voor deze mastertrack is er een selectieprocedure. Kijk voor meer informatie over de selectie op deze pagina.

Aanmeldingsprocedure

Voor alle informatie, inclusief de hierboven vermelde onderwerpen, kun je terecht op de pagina's Aanmelding, Toelating en Selectie

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Your previous education and chosen master track determine the application procedure and whether you are eligible for admission to the master or a possible premaster. Check https://www.rug.nl/gmw/psychology/admission-prior-education to find the admission requirements that apply to you.

taaltoets cijfer

All bachelor's students from a Dutch university meet the language requirements. For more information, please look at the following page: https://www.rug.nl/gmw/psychology/language-requirements

overige toelatingseisen

Selection Procedure
For this master's track, there is a selection process. For more information, please have a look at this page

Aanmeldingsprocedure

The information can be found on the page about Application, Admission and Selection

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026
non-EU/EEA studenten01 oktober 202401 februari 2025
01 maart 202501 september 2025
01 oktober 202501 februari 2026
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 17800voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 20800voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

Wat doe je als neuropsycholoog?

  • Werken als neuropsycholoog in de praktijk (neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij patiënten).
  • Patiëntgebonden onderzoek doen (promotietraject).
  • Beleidsfuncties uitvoeren tussen wetenschap en praktijk.

Career services BSS
Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Potentiële beroepen

  • Neuropsycholoog

    In algemene en academische ziekenhuizen, verpleeghuizen, revalidatiecentra, schoolbegeleidingsdiensten, epilepsiecentra, forensische klinieken, instellingen voor verstandelijk beperkten, bij de GGZ, in psychiatrische centra, etc.

    N.B.: Voor zelfstandig werken in de gezondheidszorg is uiteindelijk een BIG registratie vereist. Houd er rekening mee dat je met het volgen van de masterroute Klinische Neuropsychologie niet automatisch voldoet aan de vooropleidingseisen voor de postacademische opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. Meer informatie over postacademische opleidingen: http://www.rug.nl/gmw/psychology/education/postmaster.

  • Onderzoeker

    Patiëntgebonden onderzoek: steeds meer neuropsychologiestudenten stromen na hun masteropleiding door naar promotietrajecten, waarin bijvoorbeeld onderzoek wordt gedaan naar (determinanten van) neuropsychologische stoornissen bij bepaalde aandoeningen, of de effectiviteit van neuropsychologische behandelprogramma's.

  • Beleidsfuncties tussen wetenschap en praktijk

    Functies als coördinator van onderzoeksprojecten in gezondheidszorginstelling, onderwijs- of managementfuncties bij overheid, onderzoeksinstituten of farmaceutische bedrijven.

Onderzoek

Voor een overzicht van het onderzoek van de expertise groep Clinical Neuropsychology zie Expertise group Clinical Neuropsychology.

Kijk voor een overzicht van onderzoek door de afdeling Psychologie ook eens op Mindwise . Dit is een blog platform van de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Medewerkers en studenten schrijven op persoonlijke titel over psychologisch onderzoek en onderwijs in Groningen, en geven hun mening over actuele zaken die te maken hebben met hun onderzoeksgebied.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • Student Service Desk (appointment Academic Advisor & more see website (Onderwijsbalie))
  • Toelatingscommissie Master Psychologie (about admission & application, for students with a Dutch diploma)
    Email: toelatingscommissie.masterpsy rug.nl
  • Studieadviseurs Psychologie Academic Advisors Psychology (over het programma, studeren / about the programme, studying)
    Email: studyadvice.psy rug.nl
  • Admission Office (Contact form) (for students with a non-Dutch diploma)
    Telefoon: +31-(0)50 363 8976
  • Dr. Janneke Koerts (Coordinator master programme Clinical Neuropsychology)
    Email: mastercoordinator.kn-cn rug.nl
    Telefoon: +31 (0)50 363 6016
  • 
						Testimonial van	student Nadia Dales

    Het is een misvatting dat werken met ouderen saai of gezapig is!

    – student Nadia Dales
    Lees verder

    Nadia Dales (26) straalt van gedrevenheid als ze uitlegt wat haar zoveel voldoening geeft in werken met ouderen. Ze deed haar stage bij ZINN, een ouderenzorginstelling waar ze inmiddels een aanstelling heeft als psycholoog. ZINN biedt begeleiding en zorg aan thuiswonende en inwonende cliënten.

    Nadia deed haar stage op twee locaties. Ze werkte met ouderen met een diagnose dementie, maar ook wel met ouderen met andere klachten. Als Nadia vertelde wat ze allemaal deed in haar stage, reageerden veel medestudenten verrast en verbaasd.
    ‘Er leven veel vooroordelen over het werken met ouderen. Het zou niet uitdagend zijn, en gedacht wordt: wat je kun je nog voor die groep doen?’
    Nadia gaat verzitten op haar stoel voor ze verder gaat. ‘Ik zie dat wel. Ik ervaar het juist als heel rijk. Ik werk met mensen die een heel leven achter de rug hebben. Ze zijn op het laatste station in hun leven. Als ik kan bijdragen aan een fijne(re) laatste periode van iemands leven, dat vind ik dat heel mooi. Voor de familie van de cliënten hier is het meestal zwaar. Bedenk eens, hoe het zou zijn als je een familielid hebt met dementie, en diegene is heel rusteloos of bang. Dat dat je laatste herinneringen kleurt aan een geliefde. Het geeft me veel voldoening dat ik daar iets in kan betekenen.’
    Ze is even stil als ze nadenkt over een voorbeeld.
    ‘Het zijn soms hele kleine dingen. Er zijn cliënten met dementie die prikkels zoeken. Als zij ’s nachts wakker worden in een stille kamer, dan gaan ze op zoek. Dan kun je bijvoorbeeld heel zacht muziek aanzetten. Je moet heel creatief zijn bij het bedenken van interventies. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Soms is het een lange zoektocht. Als het dan lukt, is dat heel bevredigend.”

    Na de hbo-opleiding toegepaste psychologie werkte Nadia als psychodiagnostisch assistent in het Martiniziekenhuis. Daar nam ze veel neurodiagnostisch onderzoek af. De arts en de psycholoog gingen dan met de resultaten aan de slag. Op een gegeven moment leek het haar leuk dat ook zelf te kunnen doen.
    ‘Dus ik wist dat ik ouderen een leuke doelgroep vond, en ik wilde iets met dementie doen. Dementie is een interessant verschijnsel: wat gebeurt er precies in de hersenen van iemand met dementie? Ik heb mijn vakkenpakket in de master afgestemd op de doelgroep ouderen en aandoeningen die vaak bij ouderen voorkomen. Eerlijk gezegd had er van mij nog wel een vak bij gemogen waarin meer aandacht was voor werken met ouderen, voor de ziektebeelden die vaak voorkomen en voor welk soort interventies je kunt doen bij ouderen.’

    ‘Ik zag de stagevacature in de RUG database, en ik kende ook iemand die bij ZINN werkt. Dat was de vrouw van een collega in het Martiniziekenhuis. Dat heeft vast ook meegeholpen. Ik begon samen met een medestudent aan de stage. ZINN kon niet kiezen!’ ze lacht, ’Het was heel leuk om te kunnen sparren met iemand die tegelijk met jou begonnen is.’
    Het werk is erg afwisselend. Als psycholoog bij ZINN ga je naar verschillende plekken. Je komt bij mensen thuis of bezoekt ze op de afdeling. Je zit in gesprekskamers en op kantoor, waar je korte lijntjes met collega’s hebt. Er is veel overleg met de behandelende professionals, de arts, de specialist ouderengeneeskunde, de diëtist, de fysiotherapeut. En je werkt met de zorgmedewerkers.

    Nadia liep drie dagen in de week stage. De stage duurde ongeveer een half jaar, van september tot en met maart. In het begin liep Nadia in alles met haar begeleider mee. Gaandeweg mocht ze steeds meer zelfstandig doen. Ze bespraken wekelijks op een vast uur wat er speelde of waar Nadia tegen aanliep. En ook tussendoor spraken ze elkaar vaak. Nadia deed psychodiagnostiek en intakes, schreef gespreksverslagen. En ze deed gedragsvisites.
    “Op gedragsvisites spreek je met de zorgmedewerkers over de cliënten. Zij vertellen dan wat er speelt. Als er problemen of opvallend gedrag wordt genoemd, dan vraag je dat uit. Je brengt dat soms ook helemaal in kaart. Dan observeer je zelf en je schrijft er een advies van en bedenkt ook interventies op het gedrag of het probleem. Is er sprake van bijvoorbeeld neerslachtigheid of eenzaamheid, dan ga je in gesprek met de bewoner zelf.
    Als er een cliënt is waar veel speelt, of waar de behandeling wat vastloopt, wordt er een multidisciplinair overleg ingepland. Dan hoor je vanuit verschillende disciplines de insteek en de problemen. Samen denk je dan over hoe verder. Dat is enorm leerzaam.’

    Nadia noemt zichzelf rustig en enthousiast over dit werk en deze doelgroep. Van zorgmedewerkers kreeg ze terug dat ze heel toegankelijk is. Wat ze geleerd heeft is dat ze zichzelf en de kennis die ze opgedaan heeft in de master niet moet onderschatten.
    ‘Wat ik soms wel uitdagend vond, waren de gesprekken met familie. Geen familie is hetzelfde, zij hebben allemaal hun eigen punten die zij belangrijk vinden. Dat moet je ook ontdekken. Wat ik in de master geleerd heb, is heel specifieke kennis. Ik was in het begin best onzeker over de waarde van mijn inbreng. Familie kent de client zoveel beter, en zorgmedewerkers zijn vaak zo ervaren met deze cliënten! Maar toen ik na een paar keer merkte dat ik echt kennis heb die anderen niet hebben, kon ik steeds beter mijn rol pakken.’

    Nadia is in haar element bij ZINN. Zij hoopt dat ze met haar verhaal een lans kan breken voor de ouderenzorg, omdat werken in deze sector haar vervulling geeft. Je moet creatief zijn en je kunt echt iets betekenen. Haar boodschap aan studenten die nadenken over stage of werk: ‘Neem werken met ouderen serieus in overweging. Het is erg afwisselend en uitdagend.’

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	alumnus Myrthe Scheenen

    In my second year, I participated in the Honours Programme and was partnered with a researcher at the UMCG. I was immediately inspired by her research and by neuropsychology in general, and decided to write my Bachelor's thesis about the subject.

    – alumnus Myrthe Scheenen
    Lees verder

    In my second year, I participated in the Honours Programme and was partnered with a researcher at the UMCG. I was immediately inspired by her research and by neuropsychology in general, and decided to write my Bachelor's thesis about the subject. It seemed like an obvious choice to continue in that field by pursuing a Master's in Clinical Neuropsychology.

    After the Master's in Clinical Neuropsychology I conducted PhD research at the neuropsychology department at the UMCG. My supervisor helped me to establish contact with the director of the new Maarsingh & Van Steijn facility in Groningen, and I was invited for an interview.

    I work here now as a neuropsychologist. That means that I provide primary mental healthcare for patients suffering from various psychological problems, including depression and phobias. I also provide support to people suffering from neurodegenerative diseases or those recovering from neurological injury. If necessary, I carry out neuropsychological research. In addition, I conduct psychiatric expertise consultations for a firm called WPEX.

    My current position mainly involves treating people who are not suffering from neurological problems, so my work is more closely related to the Master´s in Clinical Psychology. However, I think that being familiar with both directions makes me a better psychologist in both fields. Patients with neurological problems are also often somber or phobic, and sometimes have personality problems.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	alumnus Sandra Rakers

    Na de bachelor twijfelde ik welke kant ik op zou gaan, maar toen ik eenmaal hoorde over de master Klinische Neuropsychologie, was de keuze snel gemaakt.

    – alumnus Sandra Rakers
    Lees verder

    Tijdens mijn bachelor Biomedische Wetenschappen/Gedrag- & Neurowetenschappen vond ik met name de hersenen ontzettend interessant. Na de bachelor twijfelde ik welke kant ik op zou gaan, maar toen ik eenmaal hoorde over de master Klinische Neuropsychologie, was de keuze snel gemaakt. Bij neuropsychologie kijk je naar de relatie tussen de hersenen en het gedrag in het alledaags functioneren.

    Het leek me erg leuk om hier meer kennis over op te doen en om uiteindelijk als neuropsycholoog een bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van leven van patiënten met een hersenaandoening. Na de premaster ben ik toen begonnen aan de master Klinische Neuropsychologie.

    De master bestaat uit cursussen, een stage en een masterthese. Er zijn verschillende cursussen om uit te kiezen, zelf vond ik vooral de cursus Neuropsychologische revalidatie erg leuk en interessant, hierbij waren er ook patiëntcolleges. Daarnaast heb ik een geïntegreerde stage gelopen in het UMCG, waarbij het klinische gedeelte van de stage gecombineerd werd met het schrijven van de masterthese. Tijdens deze stage heb ik diagnostische werkzaamheden verricht en was ik betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten bij diverse patiëntgroepen (traumatisch hersenletsel, spinocerebellaire ataxie, Parkinson en Huntington). Het was heel afwisselend en ontzettend leuk, de ene dag zag ik een patiënt en de andere dag zat ik artikelen te lezen en te schrijven.

    Na de master kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als onderzoeker bij de afdeling Neuropsychologie in het UMCG. Hierbij was ik volop bezig met het afnemen van neuropsychologische testen en het schrijven van artikelen. Vervolgens ben ik docent geworden aan de RUG. Ik begeleid met name mastertheseprojecten in het UMCG. Daarnaast spring ik soms in als neuropsycholoog om patiënten te zien. Ook doe ik zelf nog onderzoek naar traumatisch hersenletsel. De Klinische Neuropsychologie is een vakgebied waarbij je klinisch werk en onderzoek heel mooi kunt combineren; vanuit het klinische werk ontstaan interessant vragen en vervolgens doen we kennis op vanuit het onderzoek, om zodoende de zorg voor patiënten weer te kunnen verbeteren. Ik vind mijn werk erg leuk en uitdagend en hoop dit nog een hele tijd te mogen blijven doen.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	student Shannen Will

    Once I had my Master's, I wasn't done studying, and as I really missed Groningen a lot I decided to return.

    – student Shannen Will
    Lees verder

    My name is Shannen Will, I am originally from Germany and I am a Master's student of Clinical Neuropsychology. I chose this Master's because I wanted to deepen my understanding of psychological and psychiatric disorders in conjunction with the working of the brain.

    I have a Bachelor’s degree in Psychology from Groningen and Master’s in Clinical Psychology from Leiden. Once I had my master’s, I wasn’t done studying, and as I really missed Groningen a lot I decided to return.

    At the moment I am following the course unit in Neuropsychological Assessment in which we learn how to test and diagnose people with brain disorders. The course unit is quite practical. As well as attending the lectures we have to work on video assignments. Another course unit that I really like is Neuropsychology and Psychiatric Disorders. I am really intrigued to find out more about how all disorders, such as ADHD or eating disorders, are related to the brain.

    What I love about studying here is the fact that you can take electives alongside the compulsory curriculum. Since I have broad interests, I also registered for the course unit Health Psychology from the Applied Social Psychology Master’s track. I enjoy studying this topic as well because it focuses on health in general and therefore provides a complementary perspective.

    I am happy that the Dutch government supports me financially. As an EU national, I could apply for the tuition fee loan which makes studying more affordable.

    Groningen is great. It is a very international city. People here are happy, friendly and accepting. Many good things have happened to me here! Groningen gave me the chance to prove I could become a psychologist.

    Shannen Will, master student Clinical Neuropsychology

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	lecturer Joost Heutink

    Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.

    – lecturer Joost Heutink
    Lees verder

    Mijn naam is Joost Heutink en ik ben universitair docent binnen de bachelor Psychologie en de master Klinische Neuropsychologie. Studenten kunnen mij in hun tweede jaar terugzien bij het vak Introductie in de klinische neuropsychologie. In de bachelor heeft neuropsychologie maar een kleine rol, maar het is een ontzettend interessant vakgebied! Ik wil studenten dan ook graag enthousiasmeren voor de gelijknamige master.

    Binnen het vakgebied van de neuropsychologie onderzoeken we de relatie tussen hersenen en gedrag. Bij mensen met een aangeboren of op latere leeftijd opgelopen hersenaandoening kunnen er stoornissen zijn in onder andere perceptie, taal, geheugen, motoriek, aandacht, planning en gedrag. Deze stoornissen leren ons veel over hoe de hersenen werken. Met deze kennis kunnen we patiënten beter helpen om zo goed mogelijk met hun functiebeperking om te gaan en optimaal te participeren in de maatschappij. Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.

    Patiënten spelen ook binnen mijn colleges een belangrijke rol. Ik presenteer veel casussen en er komen ook mensen met een hersenaandoening tijdens hoorcolleges vertellen over de problemen die ze ervaren. De wetenschappelijke theorieën die ik in mijn vak behandel helpen studenten om de problemen van deze mensen te begrijpen. Tegelijkertijd helpen de patiënten ook om theorieën te toetsen en in een context te plaatsen. Studenten leren zo met een kritische blik naar theorieën te kijken, waarbij deze niet abstract blijven. Je ziet het direct terug in de praktijk!

    Neuropsychologie is bovendien erg interessant omdat het constant in ontwikkeling is. Er worden namelijk steeds nieuwe dingen over de hersenen ontdekt. Door middel van onderzoek begrijpen we de hersenen steeds iets beter, wat we vervolgens ten goede aanwenden!

    Sluiten

Studieverenigingen

VIP

De studievereniging van Psychologie is de VIP. Met ruim 2300 leden en ruim 160 actieve leden zijn zij de grootste en misschien wel de gezelligste studievereniging van Groningen.
De VIP organiseert het hele studiejaar diverse activiteiten gerelateerd aan je studie. Zo zijn er lezingen, workshops, een uitwisselingsweek en congressen. Ook kun je je studieboeken met korting bestellen bij de VIP. Daarnaast is er natuurlijk ook volop aandacht voor de sociale kant met borrels en grote feesten.
https://www.vipsite.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Onze studieadviseurs informeren en adviseren aankomende studenten, studenten die zijn ingeschreven voor een van onze programma's en alumni. Je kunt bij hen terecht met allerlei vragen, bijvoorbeeld vragen over de opleiding zelf, studieplanning, keuze van cursussen/minoren, inschrijving, regels en voorschriften die gelden voor een opleiding, het volgen van cursussen aan andere faculteiten en studeren in het buitenland.

Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van onze studieadviseurs. Ga naar https://www.rug.nl/gmw/psychology/education/study-and-supervision of klik op de knop Contact op deze pagina.