Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenKunst- en cultuurwetenschappenKunstgeschiedenis
Header image Kunstgeschiedenis

Kunstgeschiedenis

Programma

  • 1 jaar

    The first semester consists of one required course, Art History Now, and two course that complement the student's specialization.

    In the second semester, the Early Modern and Modern and Contemporary Art students write a thesis of 15 EC and complete an internship of 10 EC. The Curatorial students write a thesis of 20 EC and follow a tutorial of 5 EC. These students conclude their studies in the third semester with an internship of 30 EC. All students go on an excursion abroad in the second semester.

    Take a look at our course offerings here: https://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showPos?opleiding=5428

    De mastertrack Kunstgeschiedenis kent drie afstudeerrichtingen: Moderne en hedendaagse kunst (MHK), Oude beeldende kunst (OK) en de Conservatorenopleiding.

    Studenten kiezen voor één van deze drie studiepaden en studeren daarin af. Voor de conservatorenopleiding gelden specifieke eisen. Alle studenten volgen het vak Art History Now, dat een theoretische & methodologische basis vormt en studenten met een grondige schrijf- en researchtraining voorbereidt op de scriptie. Binnen dit vak kunnen studenten zich op hun gewenste expertise concentreren. Daarnaast maken studenten een keuze uit het aanbod (zie het schema onderaan de pagina).

Programma-opties

  • Moderne en hedendaagse Kunst (specialisatie)

    Deze specialisatie omvat de beeldende kunst van de lange negentiende eeuw, de klassiek modernen en de avant-gardes na 1945, alsmede de brede waaier aan hedendaagse kunstvormen van fotografie, film, video en multi-media installatie tot digitale en post-digitale kunst. De thema's worden behandeld in de contexten van kunstproductie, handel, presentatie, conservatie, kritiek en medialisering. Daarnaast staan visual material culture, art theory, artistic research en de directe samenwerking met beeldende kunstenaars centraal. In het voorjaar vindt een excursie naar een Europese kunstmetropool plaats, de Biennale (Venetië) of de Documenta (Kassel). Een research internship biedt de mogelijkheid om bij onderzoeksprojecten mee te werken of bij een relevante instelling/museum stage te lopen; een tutorial stelt de student in staat zich inhoudelijk te verdiepen en academische expertise en competenties verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door deelname aan een summer/winterschool, de organisatie van een wetenschappelijk symposium, individueel werk met een docent, of een keuzevak, bijvoorbeeld bij KCM, East Asian Studies of History. De mastertrack wordt met een scriptie van 15 ECTS afgesloten.

  • Oude Beeldende Kunst (specialisatie)

    De specialisatie Oude Kunst richt zich op de beeldende kunst van de veertiende tot en met de achttiende eeuw, in het bijzonder Italië en Nederland. Kunstwerken worden bestudeerd in samenhang met de historische omstandigheden waarin zij tot stand zijn gekomen, met speciale aandacht voor de rol van opdrachtgevers. Voor studenten die zich op Nederlandse kunst willen concentreren bestaat deze mogelijkheid binnen het vak Collections & Artefacts: Boijmans. In het voorjaar vindt een excursie naar Rome plaats. Een research internship biedt de mogelijkheid om bij onderzoeksprojecten mee te werken of bij een relevante instelling/museum stage te lopen; een tutorial stelt de student in staat zich inhoudelijk te verdiepen en academische expertise en competenties verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door deelname aan een summer/winterschool, de organisatie van een wetenschappelijk symposium, individueel werk met een docent, of een keuzevak, bijvoorbeeld bij Religous Studies. De mastertrack wordt met een scriptie van 15 ECTS afgesloten.

  • Conservatoren-opleiding (specialisatie)

    Deze specialisatie combineert het vak Art History Now met een keuze uit de vakken die zich op het museum, verzamelen en tentoonstellen richten. Bij het succesvol afronden van alle studieonderdelen kan de student aansluitend een stage van een half jaar in een vooraanstaand museum in Nederland of het buitenland volgen. Bovengemiddelde studieresultaten en de afronding van de MA scriptie (20 ECTS) voor aanvang van de stage zijn een vereiste voor de deelname aan dit programma. Tijdens de stage worden de verworven kunsthistorische kennis en inzichten toegepast op de problematiek waarmee museumconservatoren en tentoonstellingsmakers in de dagelijkse praktijk te maken hebben, waarbij de stagiaire gezamenlijk door de instelling en de opleiding wordt begeleid.

  • Master Honours College (honoursprogramma)

    Het master Honours programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die meer uit hun studietijd willen halen.

    Het is een extra programma van 15 ECTS dat je naast je reguliere masteropleiding volgt. Het eenjarige programma heeft een interdisciplinair karakter, waarin je kennis gaat maken met diverse aspecten van leiderschap.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4Periode 5Periode 6
Art History Now: Theory, Method, Historiography (10 EC)
Collections & Artefacts: Boijmans (10 EC, facultatief)
Media, Materials, Makers: Arts and/as Research (10 EC, facultatief)
Museums: The Making-Of (10 EC, facultatief)
Topics in Italian Renaissance Art (10 EC, facultatief)
Excursion (5 EC)
Master Thesis: Curatorial & Museum studies (20 EC, facultatief)
Master Thesis: Early Modern European Art / Modern & Contemporary Art (15 EC, facultatief)
Research Internship (10 EC, facultatief)
Tutorial: Curatorial & Museum studies (5 EC, facultatief)
Museum Internship: Curatorial & Museum studies (30 EC, facultatief)

The master-track in Art History has three specializations: Early Modern Art, Modern and Contemporary Art, and Curatorial Studies. Students specialize in one of these three specializations. Specific qualifications are required for Curatorial Studies.

All students take the course Art History Now, which offers the fundamental theoretical and methodological preparation for the Master-thesis. Students select the rest of their coursework from our courselist (see table below)

Het eerste semester bestaat uit één module die voor alle studenten verplicht is (Art History Now) en twee andere modules passend bij de track die wordt gevolgd. Het tweede semester bestaat voor de studenten Moderne en Hedendaagse Kunst en Oude Kunst uit een scriptie (15 EC) en een stage (10 EC). Voor de studenten van de Conservatorenopleiding is dit een Tutorial (5 EC), scriptie (20 EC) plus stage (30 EC) in het derde semester. Alle studenten gaan op excursie (5 EC) in het tweede semester.

Bekijk hier de uitgebreide vakomschrijvingen: https://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showPos?opleiding=5428

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief

Kunstgeschiedenis is een internationale discipline. Tijdens de excursies maak je kennis met kunst in het buitenland, in musea, op kunstacademies en tentoonstellingsmakers. In de mastertrack kun je in het buitenland studeren of stagelopen.

Waarom in Groningen?
  • Combination of historical and theoretical depth. Faculty specialized in the fields of Italian Renaissance and Baroque art, Northern Renaissance and Baroque art, including pre-modern globalization, the art of the Enlightenment, twentieth-century art, art criticism, new media, and materials and techniques.
  • Excursions abroad.
  • Unique curatorial program.
  • Focus op Italiaanse Renaissance en Barok, Vroeg-Nederlandse kunst, 20e-eeuwse kunst, kunstkritiek en nieuwe media, materialen en technieken.
  • Excursies naar Rome en Berlijn.
  • Unieke specialisatie museumconservator, in samenwerking met enkele van de belangrijkste musea in Nederland en België.

Every Master program has its own study advisor.

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexe zaken verwijst de studieadviseur je door naar een studentendecaan. Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, bijvoorbeeld over studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij het Studenten Service Centrum (SSC).

  • Testimonial van Irene Brouwer

    Ik heb gekozen voor de richting Moderne en hedendaagse kunst

    Tijdens een bachelor Geschiedenis volgde ik mijn vrije keuze minor bij de opleiding Kunstgeschiedenis. Ik kwam er al snel achter dat ik het liefst iets wilde doen in de museumwereld en koos ervoor om de mastertrack Kunstgeschiedenis te gaan doen.

    Ik heb gekozen voor de richting Moderne en hedendaagse kunst. Binnen dit vakkenpakket is er alle ruimte om te kiezen voor wat je zelf interessant of aantrekkelijk en vindt. Dat kunnen meer recente kunstvormen zijn of juist de stromingen uit het begin van de 20e eeuw. Ik ben net klaar met mijn masterscriptie over het vroege werk van de bekende dichter-schilder Lucebert. Ik heb onderzoek gedaan naar ontwikkelingen in de beginfase van zijn schilderkunst, waarbij ik speciale aandacht heb besteed aan invloeden en ideeën die in zijn artistieke ontwikkeling een rol hebben gespeeld.

    In het laatste half jaar heb ik stage gelopen in het Gemeentemuseum in Den Haag. Ik deed onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis en herkomst van 10 kunstwerken uit de collectie van dit prachtige museum. Voor dit project heb ik onder andere archiefonderzoek verricht, contact gezocht met galeries en soms ook met kunstenaars zelf. Deze stage was voor mij ontzettend leerzaam en waardevol.

    Na mijn studie wil ik graag in een museum werken, bijvoorbeeld om als conservator tentoonstellingen samen te stellen en de collectie te beheren. Wat ik ook erg boeiend vind, is schrijven over kunst. Dus wellicht dat redactioneel werk of het maken van catalogi en boeken een optie is.

    Sluiten
    – Irene Brouwer
  • Testimonial van Charlotte Wytema

    Stage bij het Metropolitan Museum of Art in New York

    Ik heb in mijn tijd bij het Metropolitan Museum ontzettend veel geleerd. Ik werkte in de Robert Lehman Collection, één van de zeventien curatorial departments, en deed onderzoek naar de vroeg Nederlandse schilderijen uit deze collectie, om er vervolgens catalogue entries over te schrijven.

    Ik heb heel veel geleerd door te werken onder de co-supervisie van Maryan Ainsworth, een van de grootste specialisten binnen mijn vakgebied, en daarnaast was het fantastisch om mijn opgedane kennis in de praktijk te kunnen toepassen en de schilderijen, waar ik tijdens mijn studie zo veel over geleerd had, van dichtbij te kunnen bestuderen. Daarnaast maakte ik onderdeel uit van het MuSe (Museum Seminar) programma: elke maandag werden er voor de groep stagiaires lezingen, discussies, Q&A sessies, exhibition tours en excursies georganiseerd. Op deze manier heb ik de diversiteit van de verschillende disciplines binnen het Met leren kennen, heb ik heel veel geleerd over het reilen en zeilen van een enorme organisatie waar rond de 3000 mensen werken en over de samenwerking tussen de verschillende afdelingen.

    Voor een studie als Kunstgeschiedenis is praktijkervaring essentieel. Niet alleen om op eigen initiatief professionele ervaring op te doen, maar ook om erachter te komen wat je het beste ligt. Door mijn tijd bij het Met weet ik wat ik wil, heb ik inspirerende en interessante mensen leren kennen, mijn theoretische kennis uitgebreid, gewerkt in een van de grootste kunstmusea ter wereld, een nieuwe cultuur leren kennen en simpelweg een fantastische tijd gehad. Ik kan iedereen dan ook van harte aanraden: ga stage lopen! Lees meer

    Sluiten
    – Charlotte Wytema
  • Testimonial van Marieke de Rooij

    Stage bij het Fotomuseum Provincie Antwerpen

    Mijn stageopdracht was het samenstellen van een overzichtstentoonstelling van het werk van Carl De Keyzer. Deze Belgische Magnum-fotograaf heeft veel projecten, boeken en prijzen op zijn naam staan. Mijn taak was divers: van het vinden van een geschikte vormgever tot en met het contact met Carl De Keyzer en het meedenken bij het maken van de selectie van zijn foto's. Naast deze hoofdtaak draaide ik mee in de lopende zaken van het museum.

    Door mijn stage heb ik opgedane kennis en vaardigheden kunnen toepassen maar er is ook een nieuwe wereld voor mij open gegaan, namelijk die van de museumorganisatie en de contacten met kunstenaars en fotografen die willen exposeren. De wisselwerking die tijdens een stage ontstaat tussen studie- en praktijkonderdelen, was voor mij heel inspirerend: ik heb er zelfs mijn masterscriptie aan gewijd! Dat ik tenslotte via mijn stage een artikel heb kunnen schrijven dat gepubliceerd is, was een extra kans die ik niet graag had willen missen.

    Kortom, ik heb een leerzame en leuke tijd doorgebracht in het Fotomuseum Provincie Antwerpen. Overigens, Antwerpen is een leuke stad met veel bezienswaardigheden en veel horecagelegenheden met een uitgesproken sfeer. Wat te denken van een middeleeuwse eetpartij in een oud gewelf of proeven van Kwak-bier. Over huisvesting hoef je je ook niet druk te maken: een “kot” kun je vinden via de Antwerpse universiteit of via de vele aanplakbiljetten in de stad en de prijs is zeker niet hoger dan in Groningen. Lees meer

    Sluiten
    – Marieke de Rooij
  • Testimonial van Muriel Ramuz

    Although you can choose between both old and modern and contemporary art, the boundaries of these two options are not defined. If you have a wide range of interests you can further specialise your degree, exploring unknown territory.

    Although I am quite busy, the programme has been exactly what I expected it to be when I started: a diverse and challenging Masters. I am very excited about the dynamic nature of the programme and the activities involved in it. Although you can choose between both old and modern and co n temporary art, the boundaries of these two options are not defined. If you have a wide range of interests you can further specialise your degree, exploring unknown territory.

    Between Theory and Practice

    You get acquainted with the rich tradition of art theory through challenging texts, while being i n structed on how to critically analyse the material. While the theory is interesting, it takes time to deepen your understanding of the coursework. At the same time, you will examine the boundary between theory and practice through collaboration with establishments such as the Groninger M u seum, Boijmans van Beuningen, and the Frank Mohr Institute. The programme prompts you to get involved in the field of Art History.

    Sluiten
    – Muriel Ramuz
  • Testimonial van Hero Hooijer

    Kunsthistoricus bij Studio Haas

    Na mijn studie werd ik gedwongen om creatief te zijn, want binnen de kunstsector is het hard werken om een baan te vinden. Toch ben ik blij dat ik kunsthistoricus ben geworden, want het is een waardevolle studie.

    Binnen de mastertrack koos ik voor de richting Oude Kunst. Ik vind het namelijk zeer interessant dat al die kunstwerken, vele eeuwen oud, vandaag de dag nog in de spotlights staan. Deze kunstwerken hebben ons nog steeds veel te vertellen en daar wilde ik meer van weten! 

    Eén van de vakken die ik binnen voor deze richting heb gevolgd is Toepassing en Overdracht. Tijdens dit vak ontwikkelde ik de vaardigheden om de intenties van kunstenaar en opdrachtgevers te achterhalen met behulp van technieken zoals visuele analyse en literatuuronderzoek. Met het bestuderen van een kunstwerk komt heel verrassend de tijd waarin het is ontstaan weer tot leven.

    Op dit moment werk ik samen met een kunsthistorica Moderne Kunst aan een project waarbij we de kunst in de openbare ruimte in vele gemeenten onder de aandacht willen brengen. Wij willen kunstliefhebbers en toevallige voorbijgangers ter plekke aanknopingspunten geven bij het bekijken van een kunstwerk. In weer en wind naar kunst kijken is anders dan in een museum. Buiten worden meer zintuigen aangesproken dan alleen de ogen en daar leer je als kijker veel van.

    Het heeft veel pluspunten om ondernemer te zijn, ik bepaal zelf wat ik interessant vind en waar ik me mee bezig houd. En wat is er nou leuker dan kunst!?

    Sluiten
    – Hero Hooijer
printOok beschikbaar in het: English