Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenKunst- en cultuurwetenschappenKunstgeschiedenis
Header image Kunstgeschiedenis

Kunstgeschiedenis

Arbeidsmarkt

Our Department's graduates pursue a wide variety of jobs and professions, ranging from cultural policy makers, academics, museum staff, and the art market.

Beeldende kunst in zijn algemeenheid is van grote betekenis in onze huidige samenleving. Dagelijks worden musea overstroomd met een miljoenenpubliek. Afhankelijk van je specialisatie en natuurlijk je eigen interesses zijn er veel mogelijkheden. Afgestudeerden op het terrein van de Oude of de Moderne en hedendaagse kunst werken dan ook in uiteenlopende beroepen.

Na een afgeronde studie Kunstgeschiedenis kun je je kunsthistoricus noemen. Je hebt met je titel een veelzijdige opleiding achter de rug, met veel kennis van kunstwerken, kunstenaars, hun opdrachtgevers, het werkveld, de praktijk en het publiek. De functies en werkzaamheden lopen sterk uiteen. Afgestudeerden werken vanouds in musea, ze verzorgen de collecties, maken tentoonstellingen, stellen educatieve programma's samen. Of ze werken in de media, voor kunstprogramma's, schrijven kunstkritieken of ze werken bij een uitgeverij. Ook gemeentelijke, provinciale of rijksdiensten zijn kunsthistorici werkzaam, in beleidsfuncties of uitvoerend, bijvoorbeeld in erfgoedbeheer. Juist in de laatste jaren is er enorm veel aandacht gekomen voor het cultuurhistorisch erfgoed en de maatschappelijke betekenis daarvan (cultuurtoerisme). Daar zijn mensen nodig die kunst in al haar aspecten op een aansprekende manier naar voren kunnen brengen.

Potentiële beroepen

  • Galeriehouder
  • Kunstconsultant
  • Beleidsmedewerker Cultuur bij (lokale) overheid
  • Conservator
  • Medewerker educatie museum
  • Medewerker PR museum
  • Tentoonstellingsmaker
  • Medewerker veilinghuis
  • Journalist
  • Inkoper bedrijvencollecties
  • Redacteur
  • Docent
  • Cultuurhistorisch toerisme
  • Restaurator
  • Monumentenzorg
  • Wetenschappelijk medewerker
  • Testimonial van

    Kunsthistoricus bij Studio Haas

    Na mijn studie werd ik gedwongen om creatief te zijn, want binnen de kunstsector is het hard werken om een baan te vinden. Toch ben ik blij dat ik kunsthistoricus ben geworden, want het is een waardevolle studie.

    Binnen de mastertrack koos ik voor de richting Oude Kunst. Ik vind het namelijk zeer interessant dat al die kunstwerken, vele eeuwen oud, vandaag de dag nog in de spotlights staan. Deze kunstwerken hebben ons nog steeds veel te vertellen en daar wilde ik meer van weten! 

    Eén van de vakken die ik binnen voor deze richting heb gevolgd is Toepassing en Overdracht. Tijdens dit vak ontwikkelde ik de vaardigheden om de intenties van kunstenaar en opdrachtgevers te achterhalen met behulp van technieken zoals visuele analyse en literatuuronderzoek. Met het bestuderen van een kunstwerk komt heel verrassend de tijd waarin het is ontstaan weer tot leven.

    Op dit moment werk ik samen met een kunsthistorica Moderne Kunst aan een project waarbij we de kunst in de openbare ruimte in vele gemeenten onder de aandacht willen brengen. Wij willen kunstliefhebbers en toevallige voorbijgangers ter plekke aanknopingspunten geven bij het bekijken van een kunstwerk. In weer en wind naar kunst kijken is anders dan in een museum. Buiten worden meer zintuigen aangesproken dan alleen de ogen en daar leer je als kijker veel van.

    Het heeft veel pluspunten om ondernemer te zijn, ik bepaal zelf wat ik interessant vind en waar ik me mee bezig houd. En wat is er nou leuker dan kunst!?

    Sluiten
  • Testimonial van

    Stage bij het Metropolitan Museum of Art in New York

    Ik heb in mijn tijd bij het Metropolitan Museum ontzettend veel geleerd. Ik werkte in de Robert Lehman Collection, één van de zeventien curatorial departments, en deed onderzoek naar de vroeg Nederlandse schilderijen uit deze collectie, om er vervolgens catalogue entries over te schrijven.

    Ik heb heel veel geleerd door te werken onder de co-supervisie van Maryan Ainsworth, een van de grootste specialisten binnen mijn vakgebied, en daarnaast was het fantastisch om mijn opgedane kennis in de praktijk te kunnen toepassen en de schilderijen, waar ik tijdens mijn studie zo veel over geleerd had, van dichtbij te kunnen bestuderen. Daarnaast maakte ik onderdeel uit van het MuSe (Museum Seminar) programma: elke maandag werden er voor de groep stagiaires lezingen, discussies, Q&A sessies, exhibition tours en excursies georganiseerd. Op deze manier heb ik de diversiteit van de verschillende disciplines binnen het Met leren kennen, heb ik heel veel geleerd over het reilen en zeilen van een enorme organisatie waar rond de 3000 mensen werken en over de samenwerking tussen de verschillende afdelingen.

    Voor een studie als Kunstgeschiedenis is praktijkervaring essentieel. Niet alleen om op eigen initiatief professionele ervaring op te doen, maar ook om erachter te komen wat je het beste ligt. Door mijn tijd bij het Met weet ik wat ik wil, heb ik inspirerende en interessante mensen leren kennen, mijn theoretische kennis uitgebreid, gewerkt in een van de grootste kunstmusea ter wereld, een nieuwe cultuur leren kennen en simpelweg een fantastische tijd gehad. Ik kan iedereen dan ook van harte aanraden: ga stage lopen! Lees meer

    Sluiten
  • Testimonial van

    Stage bij het Fotomuseum Provincie Antwerpen

    Mijn stageopdracht was het samenstellen van een overzichtstentoonstelling van het werk van Carl De Keyzer. Deze Belgische Magnum-fotograaf heeft veel projecten, boeken en prijzen op zijn naam staan. Mijn taak was divers: van het vinden van een geschikte vormgever tot en met het contact met Carl De Keyzer en het meedenken bij het maken van de selectie van zijn foto's. Naast deze hoofdtaak draaide ik mee in de lopende zaken van het museum.

    Door mijn stage heb ik opgedane kennis en vaardigheden kunnen toepassen maar er is ook een nieuwe wereld voor mij open gegaan, namelijk die van de museumorganisatie en de contacten met kunstenaars en fotografen die willen exposeren. De wisselwerking die tijdens een stage ontstaat tussen studie- en praktijkonderdelen, was voor mij heel inspirerend: ik heb er zelfs mijn masterscriptie aan gewijd! Dat ik tenslotte via mijn stage een artikel heb kunnen schrijven dat gepubliceerd is, was een extra kans die ik niet graag had willen missen.

    Kortom, ik heb een leerzame en leuke tijd doorgebracht in het Fotomuseum Provincie Antwerpen. Overigens, Antwerpen is een leuke stad met veel bezienswaardigheden en veel horecagelegenheden met een uitgesproken sfeer. Wat te denken van een middeleeuwse eetpartij in een oud gewelf of proeven van Kwak-bier. Over huisvesting hoef je je ook niet druk te maken: een “kot” kun je vinden via de Antwerpse universiteit of via de vele aanplakbiljetten in de stad en de prijs is zeker niet hoger dan in Groningen. Lees meer

    Sluiten
  • Testimonial van Muriel Ramuz

    Although you can choose between both old and modern and contemporary art, the boundaries of these two options are not defined. If you have a wide range of interests you can further specialise your degree, exploring unknown territory.

    Although I am quite busy, the programme has been exactly what I expected it to be when I started: a diverse and challenging Masters. I am very excited about the dynamic nature of the programme and the activities involved in it. Although you can choose between both old and modern and contemporary art, the boundaries of these two options are not defined. If you have a wide range of interests you can further specialise your degree, exploring unknown territory.

    Between Theory and Practice

    You get acquainted with the rich tradition of art theory through challenging texts, while being instructed on how to critically analyse the material. While the theory is interesting, it takes time to deepen your understanding of the coursework. At the same time, you will examine the boundary between theory and practice through collaboration with establishments such as the Groninger Museum, Boijmans van Beuningen, and the Frank Mohr Institute. The programme prompts you to get involved in the field of Art History.

    Sluiten
    – Muriel Ramuz
  • Testimonial van Master Ambassador Barber van der Laan

    Broadening, inspiring and interesting

    If I had to summarize the Art Historical Master program in only three words, I would call it broadening, inspiring and interesting – and would therefore recommend it to anyone interested in art history! The program challenges you to develop your own critical opinion on topics in the art historical discourse, thereby broadening your perspective.

    The courses are incredibly interesting and very diverse. Whether you wish to specialize in contemporary art, early modern art, or focus on a future career as a curator – this program offers you tools to pursue your preferred track! You can construct your own schedule by picking courses that fit your personal interests. For example, I chose to follow an Early Modern course on the Italian Renaissance, as well as a curatorial course that revolves around the Boijmans Van Beuningen museum in Rotterdam. In the second semester, there is room for an internship if you like. With a total of three courses each semester and only 10 hours of classes each week, the master track requires quite some self-study.

    Read more about Barber van der Laan and why she chose to study Art History in Groningen!

    Questions? Send Barber an e-mail!

    Sluiten
    – Master Ambassador Barber van der Laan
printView this page in: English