Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuwe virtuele tentoonstelling: Kaarten van betekenis

06 augustus 2020

'Fake news' lijkt een erg hedendaags probleem te zijn dat is voortgekomen uit de internetrevolutie. In onze nieuwe virtuele tentoonstelling laten we zien dat het maken en verspreiden van verkeerde informatie ook al bestond in de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijd, en beschouwen we de rol van academia hierin.

De tentoonstelling werd samengesteld door Meggy Lennaerts & Jan van der Molen in het kader van de Summer School "Things That Matter".

Losse kaart van Ostfriesland gemaakt door Ubbo Emmius. Emmius hechtte veel waarde aan bronnenkritiek en historische waarheid. Maar in zijn latere kaarten zien we referenties naar anachronismen gebaseerd op een legende.
Losse kaart van Ostfriesland gemaakt door Ubbo Emmius. Emmius hechtte veel waarde aan bronnenkritiek en historische waarheid. Maar in zijn latere kaarten zien we referenties naar anachronismen gebaseerd op een legende.
Laatst gewijzigd:18 juni 2021 11:19
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...