Universiteitsbibliotheek

Tentoonstelling: tastbare bewijzen in incunabelen

18 juni 2021
Eigenaar Wilhelmus Frederici liet zijn familiewapen aanbrengen in Speculum naturale van Vincent van Beauvais

In de oudste collecties van de Universiteitsbibliotheek Groningen bevinden zich de incunabelen, de ‘eerste generatie’ gedrukte boeken (gedrukt voor 1501). Deze indrukwekkende bijbels, zorgvuldig gedrukte klassieke teksten en bescheiden devotionele werken hadden al veel meegemaakt, voordat ze in de universiteitsbibliotheek terechtkwamen. Eeuwenlang zijn ze bewaard, gelezen, gekoesterd of juist verwaarloosd. Ze veranderden van eigenaar, zijn gerestaureerd of aangepast aan uiteenlopende wensen en behoeften.

Vandaag de dag kunnen we nog steeds een uniek inkijkje krijgen in deze gebruiksgeschiedenis door het "tastbaar bewijs" — de sporen die individuen achterlieten in hun boeken, zoals eigendomsinscripties, decoraties en notities in de marges. Deze gebruikssporen onthullen wat er gebeurde met de boeken, nadat ze van de pers kwamen. Van wie waren ze? Hoe werden ze gebruikt? En hoe zijn ze in de bibliotheek terechtgekomen waar we ze nu nog kunnen lezen en bestuderen?

Anna de Bruyn is promovenda bij het Research Centre for Historical Studies aan de RUG en haar onderzoek behelst vijftiende-eeuwse boekillustraties. Ze bestudeert ontwikkelingen in illustratiepraktijken in de overgangsperiode van manuscripten naar gedrukte boeken.

In het afgelopen studiejaar deed Anna uitgebreid onderzoek naar de incunabelen in de Universiteitsbibliotheek Groningen. Zij stelde een prachtige online tentoonstelling samen van wat ze ontdekte.

Laatst gewijzigd:05 januari 2022 13:00