Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Over de UB Beleid en organisatie

Strategisch plan: UB 2025. De toekomst is open

Als centrum van academische kennis voor studenten en wetenschappelijk personeel heeft de UB een sleutelfunctie bij het realiseren van de strategie van de universiteit. De UB biedt onderzoekers, docenten en studenten expertise, advies en ondersteuning in een steeds veranderend academisch landschap.

De transitie naar open wetenschap, open onderwijs en een open maatschappij, veranderende leermethoden, de verdergaande digitalisering en nieuwe eisen aan de studieomgeving vragen om een flexibele en state-of-the-art dienstverlening en werkwijze van de UB. Hoe kan de UB wetenschappers het beste adviseren en ondersteunen op het gebied van open science? Op welke manier kan de expertise van de UB op het vlak van informatievaardigheden optimaal aansluiten bij het onderwijs binnen de RUG? Wat zijn innovatieve tools om UB-werkprocessen te professionaliseren en zo de klantvriendelijkheid van de diensten te verhogen? En hoe zorgt de UB ervoor dat de UB een plek is waar ontmoeten, experimenteren en het delen van kennis bevorderd worden?

Het oprichten van een open access-fonds, het stimuleren van open educational resources, het inrichten van een learning lab/makerspace en het ontsluiten en digitaliseren van de collecties, vooral het kostbare materiaal, zijn enkele strategieën waar de UB de komende vijf jaar op in willen zetten. De thema's onderzoeksondersteuning en onderwijsondersteuning, collectievorming, erfgoed, library as a third place en bibliotheekinnovatie & ICT dienen daarbij als richtsnoer.

Bij het realiseren van deze strategieën staat het ontzorgen van de doelgroepen voorop. De UB biedt een geïntegreerde dienstverlening gebaseerd op innovatie, klantgerichtheid en expertise. Als partner van de faculteiten en andere organisatie-eenheden versterkt de UB haar centrale positie binnen de RUG.

Dit document beschrijft de missie en visie evenals de principes die bij het realiseren van de strategische speerpunten leidend zijn. De externe factoren die van invloed zijn op de dienstverlening en de strategie worden geïdentificeerd en daarna worden de centrale ambities uitgewerkt. Het plan specificeert zes strategische thema's: onderzoeksondersteuning, onderwijsondersteuning, collectievorming, erfgoed, library as a third place en bibliotheekinnovatie & ICT. Voor elk thema is de huidige situatie geschetst, de visie en het doel geformuleerd; vervolgens zijn de strategische speerpunten uiteengezet.

Dit document is gebaseerd op input van zowel medewerkers van de UB en van de Centrale Medische Bibliotheek (CMB) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), als andere universitaire stakeholders (onderzoekers, docenten, studenten en ondersteunend personeel). Deze input is verzameld tijdens strategische bijeenkomsten onder begeleiding van Maurits van der Graaf (Pleiade).

Laatst gewijzigd:14 november 2019 11:23