Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Letteren & Samenleving Mogelijkheden

Studenten werken samen met DUO aan gebruiksvriendelijke website

Masterstudenten Communicatie- en Informatiewetenschappen en Human-machine Communication kregen in het kader van een college een speciale opdracht van DUO. Ze voerden een evaluatie uit van de DUO website met het doel om de toegankelijkheid en gebruikersvriendelijkheid te verbeteren. De studenten kregen de kans om hun resultaten uit te wisselen met het Usability team van DUO, dat voortdurend werkt aan verbeteringen van de website, op het DUO-hoofdkantoor in Groningen. Deze bijzondere praktijkervaring toont hoe nuttig de samenwerking tussen de universiteit en maatschappelijke organisaties voor beide kanten kan zijn.

Studenten en docenten ontmoeten het DUO team op het hoofdkantoor

Interfaces: frustrerend of onderwerp voor interdisciplinair onderzoek?

We hebben elke dag te maken met interfaces, of het nu gaat om het scherm van een pinautomaat, een website waarop we een vakantie boeken of een app waarmee we wereldwijd communiceren. Soms vinden we ze plezierig om mee om te gaan, soms raken we erdoor gefrustreerd omdat ze niet doen wat we graag willen. Je kunt stilstaan bij de gevoelens die interfaces bij gebruikers oproepen, maar het is natuurlijk beter te zoeken naar technieken om de interfaces objectief te evalueren. Die evaluatietechnieken worden onderzocht en ontwikkeld in de wetenschap. Aan de Rijksuniversiteit Groningen kunnen Masterstudenten van twee faculteiten een college volgen in "User Interface Evaluation", nl. studenten Communicatie- en Informatiewetenschappen (Faculteit der Letteren) en studenten Human-Machine Communication (Faculteit Wis- en Natuurkunde).

Dr. Malvina Nissim (Informatiekunde), met dit jaar assistent Folkert van der Kolk, leert studenten hoe je zo'n evaluatie aan kan pakken. Dat kan met empirische evaluatietechnieken waarbij je gebruikt maakt van gebruikerstests of met analytische evaluaties door experts. Het college heeft een bijzonder toegepast karakter: Studenten verdiepen zich in de theorie, maar moeten die theorie ook onmiddellijk in praktijk brengen. Zeven weken lang werken ze in groepjes aan evaluaties van verschillende websites en apps. Daarbij ontdekken ze problemen en verzinnen oplossingen, maar in deze fase is er geen echte opdrachtgever met een specifieke vraag bij betrokken. Dat verandert bij de eindopdracht. Dan hebben de studenten genoeg geoefend en werken ze aan een echte praktijkopdracht.

Maart-April 2017: Een kans om te evalueren bij DUO

In 2017 werd de eindopdracht aangedragen door DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). De meeste mensen kennen DUO van de studiefinanciering, maar DUO doet veel meer. Van de verstrekking van examens tot leningen voor migranten, van studentadministratie tot beurzen voor leraren en meer. Het Usability team van DUO is verantwoordelijk voor deze verschillende gebruikers en hoe de informatie voor hen toegankelijk is via duo.nl. Het DUO Usability team werkt op dit moment aan de herstructurering van het gedeelte "particulier" op de website, omdat ze weten dat er een aantal zaken beter kunnen. Er is een intern team bij DUO hard bezig met deze herstructurering. Maar daarnaast vonden ze het een goed idee om de groep User Interface Evaluation studenten de interface te laten evalueren en met adviezen te komen.

Robert Flap and Maike Veltman van DUO stelden een duidelijke opdracht op. In een gastcollege presenteerden ze de huidige website en de vastgestelde problemen. Daarna gingen de studenten in kleine groepjes er zo'n drie weken mee aan de slag. Ze presenteerden hun bevindingen op 5 april in het DUO-hoofdkantoor rechtstreeks aan het DUO Usability Team, dat op zijn beurt ook presenteerde voor welke aanpak zij hadden gekozen. Het was voor de studenten geweldig om te merken dat hun resultaten vaak overeenkwamen met de ideeën en oplossingen van de opdrachtgever. Aan het eind van de presentaties kregen de studenten een rondleiding door het gebouw met een bezoek aan het datacentrum en een adembenemend uitzicht op de 22e verdieping. Tot slot trakteerde DUO op pizza en kon er verder gediscussieerd worden met het DUO-team. Natuurlijk zullen de resultaten ook nog in rapportvorm aan DUO overhandigd worden.

Een succesvolle samenwerking

Bij de universiteit zijn we heel blij met zulke kansen op echte praktijkervaring voor onze studenten. Dit soort projecten laten zien hoe nuttig de samenwerking tussen wetenschap en maatschappelijke partners kan zijn. We voelden ons erg welkom bij DUO en gelukkig was het ook voor de opdrachtgever een positieve en waardevolle ervaring. Maike schreef de volgende dag: "Het was geweldig om de studenten gisteren te ontvangen, de uitwisseling van ideeën heeft onze medewerkers enorm geïnspireerd. Erg motiverend om te merken dat we al een aantal oplossingen hadden geïmplementeerd, we zijn dus op de goede weg." We hopen zeker dat de toekomst meer van dit soort samenwerkingen zal brengen!

Laatst gewijzigd:13 juni 2019 12:29