Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit der LetterenOrganisatieDiensten en voorzieningenLET Career ServicesStages en werkervaringStages en werkervaring

Lisa Swaving (Master Geschiedenis) liep stage bij het Drents Museum

Lisa Swaving

Hoe heb je het vinden van een stage aangepakt?

In 2013 organiseerde het Drents Museum, in samenwerking met prof. dr. Mladen Popovic van de Rijksuniversiteit Groningen een tentoonstelling over de Dode Zeerollen. Samen met de adjunct-directeur van het Drents Museum, Harry Tupan, gaf Mladen Popovic een college waarin hij vertelde over de werkzaamheden die aan een dergelijke tentoonstelling vooraf gaan. Door het verhaal van drs. Harry Tupan werd mijn interesse in het museumwezen verder geprikkeld. De combinatie van brede kennisvergaring, kennisoverdracht naar een niet-academisch publiek en cultureel ondernemerschap sprak mij erg aan. Na afloop van het college heb ik hem dan ook aangesproken met de vraag of ik een stage mocht lopen in het Drents Museum. Hij reageerde positief en we spraken af dat ik weer contact met hem op zou nemen. Op dat moment was ik nog niet op zoek naar een stageplaats, maar ik wilde deze kans niet laten schieten. Ik hield het contact warm en ruim een jaar later, in mijn masterfase, nam ik wederom contact op met het museum. Na een korte sollicitatieprocedure werd ik aangenomen als stagiair op de afdeling archeologie. Ik zou, onder begeleiding van drs. Vincent van Vilsteren werken aan een tentoonstelling over de Maya’s. Dit liep echter anders, na twee weken maakt ik de overstap naar Noord-Korea. In de zes maanden die volgden werkte ik in nauwe samenwerking met Harry Tupan aan een tentoonstelling over socialistisch realistische kunst uit Noord-Korea: De Kim-Utopie: schilderkunst uit Noord-Korea.

Wat heb je geleerd van je stage? Waarom zouden studenten volgens jou stage moeten gaan lopen?

Ik maakte de werkzaamheden rondom De Kim-Utopie van begin tot eind mee, van het selecteren van de kunst en het maken van een museumpublicatie tot het inrichten van de zaal en het organiseren van een afsluitend symposium. Ik heb dan ook ontzettend veel geleerd van mijn stage. Allereerst vaardigheden die direct voortvloeiden uit deze werkzaamheden. Zo leerde ik hoe kunst voor een tentoonstelling wordt geselecteerd, een proces waarbij vanuit het beoogde publiek gedacht wordt. In het verlengde hiervan leerde ik hoe academische kennis omgevormd kon worden tot een publieksgerichte tekst. Deze vaardigheid kwam goed van pas bij het schrijven van persteksten, bijschriften en een artikel voor in het Drents Museum Magazine. Daarnaast leerde ik hoe een tentoonstellingszaal wordt ingericht, een kunst op zich. De meest belangrijke les was wel dat er altijd een middenweg moet worden gevonden tussen informatievoorziening, pragmatiek en esthetiek. Een tentoonstelling moet voldoende informatie bieden maar ook mooi en leuk zijn.

In algemene zin leerde ik hoe een museum organisatorisch functioneert, hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de interne en externe communicatie, maar ook aan het werven van fondsen en het omgaan met personeel. Ook leerde ik dankzij mijn stage veel over mijn eigen karakter en vaardigheden. Dit is een van de redenen waarom ik het iedereen aan kan raden om een stage te lopen. Het is de ideale gelegenheid om uit te testen of het carrièreperspectief dat jij voor ogen hebt daadwerkelijk bij je past. Bovendien leer je natuurlijk ontzettend veel praktische vaardigheden die, indien je in dit beroep verder wilt, ongetwijfeld van pas gaan komen. En, last but not least, je bouwt een netwerk op van mensen die al werkzaam zijn in het beroep dat jij uit wilt gaan oefenen. Dit is erg handig wanneer je na je studie op zoek gaat naar een baan.

Wat vond je het leukst en wat zou je een volgende keer anders doen?

Ik vond de dynamiek rondom het organiseren van een tentoonstelling erg leuk, hierdoor bleef ik gemotiveerd en scherp. De kennis die je op doet kun je direct toe passen, waardoor deze kennis je vaak beter bijblijft dan enkel passief opgedane kennis. Ook vond ik het interessant om met veel verschillende mensen samen te werken. Van iedereen leer je weer iets nieuws, over een bepaald onderwerp, maar ook over mogelijke carrièreperspectieven.

De volgende keer zou ik proberen om een betere balans te vinden tussen mijn studie, werk en stage. Ik had het idee dat de kwaliteit van de paper voor het vak dat ik naast mijn stage volgde uiteindelijk leed onder mijn stagewerkzaamheden. Toch heb ik geen moment spijt gehad van de tijd en energie die ik in mijn stage heb gestoken.

Wat zijn jouw stagetips?

  • Laat zien dat je verantwoordelijkheid aan kunt en dat je hard wilt werken. Op deze manier krijg je meer verantwoordelijkheden en kom je in contact met interessante mensen.
  • Besteed daarnaast ook aandacht aan collega’s. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in hoe een organisatie op dit niveau functioneert en het is de ideale gelegenheid om een goed netwerk op te bouwen. Dit houdt in: ga mee borrelen na werktijd, neem deel aan werkuitjes en toon interesse in je collega’s.
  • Wees niet bang om tijdens vergaderingen opmerkingen te maken en vragen te stellen. Jij komt met een frisse blik een organisatie binnen, misschien heb je goede ideeën.

Laatst gewijzigd:24 juli 2018 11:05
printView this page in: English