Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Stephen Milder krijgt beurs voor onderzoek naar klimaatbeleid

25 april 2019
Stephen Milder

Stephen Milder heeft een beurs ontvangen van de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) om onderzoek te doen naar de politisering van klimaatverandering in Duitsland in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Stephen is universitair docent bij Letteren en geeft het vak Europese Politiek en Maatschappij.

In het kader van zijn onderzoeksproject ‘Making Green Germany’ onderzoekt hij hoe klimaatverandering onder invloed van het einde van de Koude Oorlog en de Duitse hereniging een politieke kwestie werd, maar ook bijvoorbeeld hoe het toenemende belang van klimaatbeleid het Duitsland van na de hereniging heeft beïnvloed. Hierbij maakt hij gebruik van een aantal casestudies, die variëren van pogingen van lokale verenigingen om over te gaan op zonne-energie en zo de gemeentelijke regelgeving op het gebied van energie te veranderen, tot de Duitse ‘klimaatdiplomatie’ binnen Europa en de VN. Ook kijkt hij naar hoe het onderzoek naar nieuwe energiebronnen na de Koude Oorlog is veranderd. Het project wil de bijzondere omstandigheden in kaart brengen die ervoor hebben gezorgd dat klimaatverandering in de jaren negentig in Duitsland een interessant politiek onderwerp is geworden.

Het project wil inzicht bieden in de context waarin we klimaatverandering als een probleem zijn gaan zien – en dus in de redenen die we zoeken om klimaatverandering ‘op te lossen’. Een ander doel is het blootleggen van de nauwe samenhang tussen milieukwesties en ‘reguliere’ maatschappelijke en politieke problemen door te laten zien dat de geschiedenis van milieukwesties in een groter politiek-historisch kader moet worden gezien.

Milder kan, dankzij de steun van de Deutsche Forschungsgemeinschaft, onderzoek doen in archieven in Bonn, Koblenz en Berlijn, en bovendien samenwerken met collega’s van het Rachel Carson Center for Environment and Society in München, waar hij gedurende de beursperiode gevestigd zal zijn.

Laatst gewijzigd:13 juni 2019 11:32