Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit der LetterenOrganisatieActueel

RUG taalonderzoekers met Game naar NEMO Science Museum

30 april-13 mei 2018
08 mei 2018
Taalwetenschappers RUG

Taalwetenschapper Bart Hollebrandse (Center for Language and Cognition Groningen) is met een team van collega’s en studenten uit de bachelor Taalwetenschap, research master Linguistics en het Honours College twee weken aan het werk in NEMO, het science museum in Amsterdam. NEMO bezoekers vanaf drie jaar doen mee als proefpersoon in een taalontwikkelingsstudie. In de eerste vijf dagen hebben al zo’n 250 kinderen meegedaan.

Het NEMO project onderzoekt de fundamentele basis van het taalsysteem: recursie - een zichzelf herhalend patroon. In zinnen zoals “het is de pet van de moeder van het vriendje van Noa” komt drie keer een zinsdeel met “van” voor. Deze constructie wordt vergeleken met zinnen met een recursieve “-s”-regel zoals “het is Noa’s vriendje’s moeders tas”. Wanneer leert een kind deze recursieve herhalingsregel met twee niveaus, en wanneer met drie niveaus? Is een zin met drie keer “van” net zo makkelijk als een zin met drie keer “-s”?

Wat doen de proefpersonen? Ze spelen een game op een tablet waarbij ze objecten (pet, tas) naar de juiste persoon slepen. Games zijn heel aantrekkelijk voor kinderen. Bovendien hebben ze niet in de gaten dat ze getest worden. Voor taalkundig onderzoekers bieden games een nieuwe, efficiënte manier van data verzamelen. In Nemo worden aan de lopende band kinderen getest.

De recursie game is afgelopen jaar ontworpen door Hollebrandse en een team van Game Design stagiaires van het Alfa-college in Groningen met ondersteuning van de IT afdeling van de Faculteit Letteren. De samenwerking met RUG onderzoekers is heel waardevol voor studenten van het Alfa-college omdat zij dan merken dat hun werk in product en proces serieus genomen wordt en op allerlei onderwijsniveaus bruikbaar en toepasbaar is.

NWO noemt in haar net gepubliceerde strategie 2019-2022 als eerste ambitie de bevordering van de maatschappelijke impact van wetenschappelijk onderzoek. De samenwerking tussen taalkundigen, game designers en museum is een sprekend voorbeeld van zo’n verbinding tussen wetenschap en samenleving.

Bart Hollebrandse en collega Angeliek van Hout onderzoeken hoe kinderen de structuur en betekenis van zinnen verwerven. In het recursie project werken ze samen met Prof. Roeper van de University of Massacusetts, Amherst (VS).

Meer informatie
Laatst gewijzigd:20 augustus 2018 11:55

Meer nieuws

  • 24 september 2018

    Presentatie boek over archeologisch onderzoek De Onlanden

    Zuidelijk van de stad Groningen ligt een geliefd natuurgebied: De Onlanden. Het Groninger Instituut voor Archeologie van de RUG heeft hier afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan. De resultaten staan beschreven in het boek ‘Huisplaatsen in De Onlanden...

  • 20 september 2018

    Martijn Wieling gestart als bijzonder hoogleraar Nedersaksische/Groningse taal en cultuur

    Per 1 juli 2018 is Dr. Martijn Wieling benoemd tot bijzonder hoogleraar Nedersaksische / Groningse Taal en Cultuur. Wieling (Emmen, 1981) is universitair hoofddocent bij de opleiding Informatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij gaat gedurende...

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...