About us Faculty of Arts Our faculty Organisatie Services and facilities CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality
Header image Innovation blog

Google Classroom, eenvoudig en tijdbesparend: Het verhaal van Ronald Ohlsen

Date:14 January 2018
Ronald Ohlsen - Google Classroom

Op 22 januari verzorgt ICTOL weer een Just-do-IT workshop over Google Classroom. Google Classroom is een heel handige tool om onderwijs te geven met Google Drive, Google Docs en andere Google applicaties. Google bestanden kunnen gemakkelijk met andere Google gebruikers binnen de RUG (docenten en studenten) worden gedeeld. In Google Classroom is dit proces geautomatiseerd (je hoeft niet handmatig te delen), waardoor je op een heel efficiënte manier opdrachten aan je studenten kunt aanbieden. Nadat de studenten de opdracht hebben ingeleverd kun je deze heel eenvoudig nakijken. In tegenstelling tot werken met Blackboard en MS Word hoeven de bestanden niet geüpload te worden en je werkt altijd met de juiste versie van het document. De documenten krijgen ook nog eens automatisch de naam van de student die de opdracht maakt.

Ronald Ohlsen, docent Nederlands bij het Talencentrum, is een van de deelnemers aan een eerdere Classroom workshop. Ohlsen verzorgt schrijfvaardigheidsonderwijs voor een groot aantal studenten uit verschillende faculteiten van de RUG. Na een workshop van minder dan een uur en een kort vervolgoverleg in de week daarna, heeft Ohlsen zijn schrijfonderwijs helemaal opnieuw ingericht. Lees hieronder zijn verhaal.

"Ik gebruik Google Classroom inmiddels bij alle schrijfvaardigheidscolleges. Dat levert mij als docent veel gebruiksgemak op. Mijn powerpointpresentaties zet ik over naar Google Slides zodat de studenten ze in de classroom kunnen bekijken. Daaronder zet ik de opdrachten voor het huiswerk klaar in de vorm van formulieren die ik maak met Google Docs en Google Forms. Het is voor mij eenvoudig om deze formulieren aan te maken en voor de studenten is het heel gemakkelijk om ze te openen en in te leveren. De ingeleverde formulieren komen vervolgens overzichtelijk bij elkaar te staan ter beoordeling. Er ontstaat bovendien een lijstje met de namen van de studenten die het huiswerk nog niet hebben gemaakt. Zij kunnen met één druk op de knop gemaild worden met de vraag waarom het ze niet is gelukt om hun bijdrage te leveren. Een groot voordeel van Google Classroom is ook dat er van elke student automatisch een portfolio wordt samengesteld waarin alle opdrachten en de verschillende scores snel terug te vinden zijn. Soms merk ik dat studenten niet direct weten hoe ze met Google Classroom moeten werken. Ook dat zie ik als een voordeel. Ben ik ze óók eens een stapje voor op het digitale vlak!"

Ronald Ohlsen

Bent u ook geïnteresseerd in Google Classroom? Aanmelden is nog mogelijk! Ga naar de Just-do-IT! workshop pagina voor een overzicht van de workshops en inschrijving.

Loading comments...