Project ‘Cultuur in de Spiegel’ voltooid
Met de publicatie van het tweede handboek Cultuur2. Cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs (2019) wordt het project Cultuur in de Spiegel: naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs afgerond. Project Cultuur in de Spiegel was een meerjarig projectonderzoek dat is uitgevoerd door de leerstoel Cultuur en Cognitie en het SLO (Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling), in samenwerking met 14 pilotscholen voor primair en voortgezet onderwijs.
Het project werd gefinancierd door het Ministerie van OCW, het Vlaams Ministerie van Onderwijs, het VSBFonds, Fonds21 (voorheen SNS REAAL Fonds) en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het was voor het eerst dat er in Nederland een grootschalig wetenschappelijk onderzoek werd uitgevoerd naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Doelstelling was om een theoretisch kader voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs te ontwikkelen en te implementeren - in eerste instantie in Nederland (2009), later ook in Vlaanderen (2012).
Naast een viertal proefschriften en vele publicaties heeft het project twee handboeken opgeleverd die als handvatten kunnen dienen voor leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs:
· Heusden, B. van, Rass, A., Tans, J. (2016). Cultuur2. Basis voor cultuuronderwijs. Assen: Van Gorcum.
· Heusden, B. van, Rass, A., Tans, J. (2019). Cultuur2. Cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs. Groningen: University of Groningen Press.
Cultuuronderwijs is onderwijs in cultureel bewustzijn. Dit bewustzijn is het menselijk vermogen om te reflecteren op cultuur: op wat mensen (mee)maken, denken en doen. Cultureel bewustzijn krijgt vorm in het nieuws en in de geschiedschrijving, in religie en politiek, in de kunsten en in de filosofie. Het bepaalt je zelfbeeld en identiteit en geeft richting aan je handelen. Een rijk een veelzijdig cultureel bewustzijn biedt daarom een stevig basis voor betrokken en kritisch burgerschap.
Laatst gewijzigd: | 17 december 2019 16:04 |
Meer nieuws
-
15 april 2024
‘De Europese verkiezingen worden weer ouderwets saai’
RUG-onderzoekers Ritumbra Manuvie, Pieter de Wilde en Lisa Gaufman blikken in een drieluik vooruit op de verkiezingen in respectievelijk India, Europa en de Verenigde Staten. Deze week: Pieter de Wilde.
-
25 maart 2024
Dyslexie: een 'onderschatte' stoornis
Liset Rouweler is onderzoeker bij het Dyslexiecentrum Groningen. Volgens haar hebben zo'n 1000 tot 1500 studenten aan de RUG dyslexie, desondanks weten velen niet waar ze terechtkunnen. Rouweler en haar team proberen deze groep een handje te helpen...
-
28 februari 2024
Archeologisch onderzoek geeft nieuw inzicht in rijke eco-culturele geschiedenis van het damhert
Onlangs zijn twee wetenschappelijke publicaties verschenen die beide meer inzicht geven in de rijke eco-culturele geschiedenis van het damhert, de hoofdrolspeler van het recente debat over hertenparken in Nederland. Archeoloog dr. Canan Çakırlar...