Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Keuzegids 2020: Geesteswetenschappen sterk aan de RUG

27 november 2019

Zeven bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) krijgen dit jaar van de Keuzegids Universiteiten 2020 het kwaliteitszegel Topopleiding, waarmee ze tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs behoren. Twee studies van de Faculteit der Letteren staan zelfs in de top vijf van best beoordeelde universitaire bacheloropleidingen, namelijk Archeologie en Minorities & Multilingualism. Meestal wisselen RUG en Radboud de eerste en tweede plek in de categorie ‘Brede Klassieke Universiteiten 2020’ af. Dit jaar staat de Universiteit van het Noorden op de vierde plek.

De Keuzegids Universiteiten 2020 kent het label Topopleiding toe aan bacheloropleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 76 punten of meer halen. Van de 64 opleidingen die landelijk dit label krijgen, zijn er zeven van de RUG. De drie Letteren bacheloropleidingen die volgens deze normen tot de top behoren, zijn: Archeologie met 90 punten, Minorities & Multilingualism (88) en English Language and Culture (84). De score van 90 punten voor Archeologie betekent dat zij zelfs de beste bacheloropleiding van de RUG is.

De vier andere bacheloropleidingen die zich Topopleiding mogen noemen zijn: Global Responsibility and Leadership (84, Leeuwarden), Theologie (78), Religiewetenschappen (78) en Liberal Arts and Sciences (76). Opvallend is dat ze bijna allemaal onder de ‘humanities’ ofwel geesteswetenschappen te scharen zijn. In totaal zijn 50 RUG-bacheloropleidingen beoordeeld; daarmee heeft de RUG het op één na hoogste aantal opleidingen van alle veertien Nederlandse universiteiten.

Harmoniegebouw

Over de Keuzegids

De Keuzegids Universiteiten 2020 verschijnt op woensdag 27 november. Hierin staan nieuwe cijfers over het studiesucces, nieuwe expert- en studentenoordelen over alle universitaire bacheloropleidingen en informatie over de haalbaarheid van de studie en de voertaal. De Keuzegids wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen (Nationale Studentenenquête 2019), gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten van de NVAO. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte Keuzegids Masters.

Laatst gewijzigd:28 november 2019 10:27