Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Afscheidssymposium Louwrens Hacquebord

06 mei 2013

Op 28 mei 2013 organiseert het Arctisch Centrum een symposium voor prof. dr. Louwrens Hacquebord die met emeritaat gaat.

Hacquebord was Nederlands eerste hoogleraar Arctische en Antarctische wetenschappen. Het is zijn grote verdienste dat het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen een bloeiend multidisciplinair onderzoekscentrum is geworden met grote nationale en internationale bekendheid zowel binnen als buiten de wetenschappelijke wereld.

Smeerenburg

Hacquebord werd bekend dankzij zijn onderzoek naar de 17e eeuwse walvisvaarders nederzetting Smeerenburg. Hierop promoveerde hij in 1984 cum laude aan de Universiteit van Amsterdam. Later deed Hacquebord archeologisch en historisch onderzoek naar de exploitatie van de polaire gebieden en de geopolitieke gevolgen. De bekroning op zijn werk was het LASHIPA-project (History of Large Scale Resource Exploitation in Polar Areas), waarvan de start plaatsvond tijdens het Internationale Pooljaar. In dat project werd de geschiedenis van de exploitatie van de natuurlijke hulpbronnen in het poolgebied van de 17e tot heden onderzocht.

Arctische Raad

Mede dankzij de inzet van Hacquebord werd Nederland in 1996 waarnemer in de Arctische Raad. Dankzij zijn brede polaire expertise is Hacquebord adviseur van het interdepartementale polair overleg en weet ook het bedrijfsleven hem in toenemende mate te vinden voor advies. Internationaal speelde hij een rol bij de oprichting van het International Arctic Science Committee waarvan hij jarenlang vice-voorzitter was.

Louwrens Hacquebord werd in 2011 benoemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau.

Tijdens zijn afscheidssymposium zullen diverse internationaal gerenommeerde onderzoekers spreken, waaronder Robert Corell die vooral bekend is geworden als voorzitter van het Arctic Climate Impact Assessment.

Noot voor de redactie

Meer informatie: