KVI - Center for Advanced Radiation TechnologyNieuwsNieuwsarchief

Nieuws 2017

Samenwerking tussen KVI-CART en NOVA/Kapteyn Instituut voor ALMA succesvol!
Gepubliceerd op:13 december 2017

Bij het Kapteyn Instituut zijn de afgelopen 14 jaar twee van de tien ontvanger types voor het ALMA (almaobservatory.org) project ontwikkeld en geproduceerd: Band 5 en Band 9, 75 stuks van elk type. Deze ontvangers zijn gevoelig voor sub-mm straling, ofwel THz straling.
Band 9 is in 2011 uitgeleverd en de ontvangers doen het goed. Intussen heeft de NOVA/Kapteyn groep gewerkt aan een verbeterde versie ervan. Voor de uitwerking van deze ideeën in 3D-CAD is contact gezocht met constructeurs van de afdeling werktuigbouwkunde van KVI-CART.

Future radiobiology research for particle therapy at the KVI-CART accelerator facility
Gepubliceerd op:15 november 2017

In an interview in the november issue of the newsletter of the European Society for Radiotherapy and Oncology (ESTRO) (http://newsletter.estro.be/2017/2017NovemberDecember/07-Radiobiology_4.html) Professor Sytze Brandenburg of KVI-CART presents among other things the plans for a state-of-the-art experimental facility for radiobiology research related to particle therapy of cancers at the KVI-CART AGOR cyclotron.

AGOR: the next 20 years!
Gepubliceerd op:23 oktober 2017

Afgelopen vrijdag vierde het KVI-Center for Advanced Radiation Technology het 20 jarig bestaan van de deeltjesversneller “AGOR” door middel van een symposium: AGOR: the next 20 years!

Internationale financiering voor jarige deeltjesversneller AGOR
Gepubliceerd op:06 oktober 2017

Het KVI-Center for Advanced Radiation Technology (KVI-CART) van de Rijksuniversiteit Groningen heeft opnieuw internationale financiering verworven voor experimenten met de deeltjesversneller AGOR. Het is dit jaar 20 jaar geleden dat AGOR in gebruik werd genomen.

Deeltjes afkomstig uit het zeer verre heelal!
Gepubliceerd op:27 september 2017

In een publicatie in het tijdschrift Science van 22 september beschrijft de Pierre Auger Collaboration waarnemingen, die aangeven dat sommige kosmische stralen afkomstig zijn van buiten ons eigen melkwegstelsel.

Professor Nasser Kalantar-Nayestanaki (KVI-CART) elected as a member of the Academia Europaea
Gepubliceerd op:27 september 2017

Prof. Nasser Kalantar-Nayestanaki has been elected as a member of the Academia Europaea (http://www.ae-info.org/ae/Member/Kalantar-Nayestanaki_Nasser) for his life-long scientific achievements.

Succesvolle tests target station Super-FRS
Gepubliceerd op:15 september 2017

Op 13 en 14 september bezocht een delegatie van wetenschappers en technici van GSI-Darmstadt KVI-CART om kennis te maken met het team dat zich bezig houdt met het ontwerp van het target station van de “Super-FRS” bij FAIR.

Emeritus hoogleraar Adriaan van der Woude overleden
Gepubliceerd op:30 augustus 2017

Op 20 augustus 2017 is Adriaan van der Woude, emeritus hoogleraar natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen op 87-jarige leeftijd overleden. Adriaan heeft vanaf het begin van het KVI in de jaren 1960 tot aan zijn pensionering in 1995 een belangrijke rol gespeeld in het kernfysisch onderzoek op het KVI, wat bijgedragen heeft tot de uitstekende reputatie van het KVI. Adriaan was hoogleraar experimentele kernfysica vanaf 1980 tot zijn emeritaat in 1995.

Julia Even awarded with a NWO projectruimte grant to catch doubly magic tin
Gepubliceerd op:18 mei 2017

The NWO Science (ENW) Domain Board has granted a funding of 425000€ to Julia Even to develop novel chemical separation techniques. These techniques will open the door to measure the mass of doubly magic tin-100 (100Sn).

Sytze Brandenburg benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
Gepubliceerd op:26 april 2017

Op 26 april is Sytze Brandenburg bij koninklijk besluit benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Radio-isotopen produceren met elektronenversneller
Gepubliceerd op:27 januari 2017

Radioactieve isotopen spelen een belangrijke rol bij het diagnosticeren van allerlei ziektes en ook bij de behandeling van kanker. Om ook op lange termijn de verkrijgbaarheid van deze radioactieve isotopen te kunnen waarborgen moet in de komende tien jaar geinvesteerd worden in productiefaciliteiten.

Inauguratie van AGOR 20 jaar geleden
Gepubliceerd op:25 januari 2017

Op 16 januari 1997 werd het AGOR cyclotron officieel geïnaugureerd in de aanwezigheid van de Nederlandse Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Dhr. J.M.M. Ritzen en de Franse Staatssecretaris voor Wetenschappen Dhr. F. d'Auber.

printOok beschikbaar in het: English