Groundbreaking WorkOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Groundbreaking Work Projecten Feringa Building

Terrein wordt voorbereid voor start bouw Feringa Building

13 september 2018

Op de Zernike Campus Groningen wordt begonnen met het geschikt maken van het bouwterrein voor de Feringa Building. Dit nieuwe gebouw voor science & engineering van zo’n 64.000 m2 verrijst als opvolger van het verouderde ‘Nijenborgh 4’. Ook de aanbesteding voor deze nieuwbouw is in volle gang.

De voorgaande aanbesteding, in juli 2017, is stopgezet vanwege de veranderde marktomstandigheden. Met wijzigingen die beter overeenkomen met de huidige marktsituatie is een nieuwe aanbesteding opgestart. Daarbij is de functionaliteit voor gebruikers overeind gebleven.

‘We hebben voor de nieuwe aanbesteding gezocht naar besparingen met behoud van de functionaliteit voor onze medewerkers en studenten,’ aldus Jan de Jeu, vice-voorzitter van de RUG. ‘De laboratoria, kantoren en onderwijsomgevingen zijn dan ook buiten de aanpassingen gehouden.’

De duurzame oplossingen en aardbevingsbestendigheid uit het originele plan zijn behouden. De meest in het oog springende wijziging is een verplaatsing van het gebouw richting het zuiden.

Materiaalkeuze

Visueel is er minimaal verschil met de materialen van het originele ontwerp. In overleg met het ontwerpteam zijn slimmere productspecificaties opgesteld die prijstechnisch gunstiger zijn voor de universiteit, zonder dat het ten koste gaat van de degelijkheid. Het hele ontwerp is hierop getoetst en waar mogelijk aangepast.

Verschuiving gebouw

In het originele plan zou het gebouw in twee fases van gelijke bouwvolumes worden gerealiseerd. In het nieuwe plan wordt de nieuwbouw ongeveer 80 meter zuidelijker, richting de ringweg geplaatst, en kan de Feringa Building vrijwel in één grote bouwfase worden gerealiseerd.

Planning

Sinds vorige week is de weg achter Nijenborgh 4 gesloten voor verkeer. Voor fietsers is er een alternatieve fietsentree over de Paddepoelsterweg geopend. De sloop van de voormalige werkplaats is bijna gereed, zodat kan worden begonnen met de voorbereidingen om het terrein bouwrijp te maken. Ondertussen loopt de nieuwe (Europese) aanbesteding. Mede afhankelijk van het aanbestedingsresultaat en besluitvorming is de prognose dat de bouwwerkzaamheden in 2019 starten en de totale nieuwbouw eind 2022 gereed is. Details over de definitieve planning en fasering worden later bekend.

Over de Feringa Building

De Feringa Building wordt het volgende nieuwe gebouw voor de Faculty of Science and Engineering en zal zo'n 1400 studenten en 850 medewerkers huisvesten. Met ruim 64.000 m2, een totale lengte van 260 meter, een breedte van 63 meter en vijf verdiepingen wordt dit het grootste gebouw op de Zernike Campus Groningen. Naast kantoor- en collegeruimtes komt er een breed scala aan bijzondere laboratoria, waaronder fysische, (bio)chemische en trillingsvrije labs.

Laatst gewijzigd:11 april 2024 10:17