Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Sociologie

Prestigieuze VICI-beurs voor René Veenstra

13 februari 2015
Prof. dr. D.R. (René) Veenstra

Professor René Veenstra, hoogleraar Sociologie, is één van de vijf Groningse wetenschappers die dit jaar een VICI-beurs ontvangen van NWO. Veenstra ontvangt de prestigieuze beurs voor zijn onderzoeksvoorstel Anti-bullying programs 2.0: Tailored interventions to minimize bullying. De Vici-beurs is met een bedrag van anderhalf miljoen euro een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

Op maat ontwikkelde anti-pestprogramma's

Het gehonoreerde onderzoeksvoorstel van Prof. dr. D.R. (Rene) Veenstra is getiteld 'Anti-bullying programs 2.0: Tailored interventions to minimize bullying'' :

Waarom lukt het tegengaan van pesten niet in alle klassen? Met sociale-netwerkanalyses en op maat gemaakt advies wordt getracht pestproblemen op te lossen. Interventies (betekenisvolle taken voor populaire pesters; steungroepen voor chronische pestslachtoffers; coachen van leerkrachten) worden ontwikkeld, ingevoerd en geëvalueerd om scholen te helpen in de strijd tegen pesten.

VICI

NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. Vici is bestemd voor ‘excellente, ervaren onderzoekers die met succes een vernieuwende onderzoekslijn hebben ontwikkeld en daarmee een vooraanstaande positie innemen op nationaal en internationaal niveau’, aldus NWO. Dit jaar dienden 216 onderzoekers een aanvraag in voor een Vici-beurs. Van die aanvragen zijn er uiteindelijk 36 gehonoreerd.

Meer informatie over de Groningse VICI-laureaten.

Laatst gewijzigd:13 februari 2015 09:49