Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Onderzoek

Ellen Jansen: welke onderwijsfactoren spelen een rol bij studiesucces van studenten in het hoger onderwijs?

Welke onderwijsfactoren spelen een rol bij studiesucces van studenten in het hoger onderwijs?

Je kunt op verschillende manieren kijken naar studiesucces. Studenten zien studiesucces als het halen van tentamens. Een opleiding spreekt van studiesucces wanneer een cohort studenten een hoog slagingspercentage heeft. Daarnaast geldt nog als graadmeter de vraag of de afgestudeerde voldoende is voorbereid op de volgende stappen in de studie- of beroeps- carrière. Natuurlijk spelen ook andere factoren een rol, zoals vooropleiding, inzet en persoonlijkheidskarakteristieken. Maar hoe kan het onderwijs een steentje bijdragen aan studiesucces?

Ellen Jansen
Foto: Mariska de Groot
In de jaren 90 richtte onderzoek zich op de studeerbaarheid van programma’s. Daaruit bleek dat de manier waarop vakken worden aan- geboden en de planning en wijze van toetsen veel invloed kunnen hebben op studiesucces. Tegenwoordig richt onderzoek naar studiesucces zich meer op welbevinden. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat studenten veel stress ervaren. In de GHQ-12, een tool om psychische klachten in kaart te brengen, zien we eenzelfde beeld onder promovendi. De uitkomsten geven aan dat er grote risico’s zijn op burn-out. Ander internationaal onderzoek laat zien dat zeker 40% van de PhD studenten hoge stress ervaren of met depressieklachten kampen. In Groningen zijn de cijfers niet gunstiger. Dit draagt niet bij aan studiesucces, noch in kwantitatieve, noch in kwalitatieve zin. Daarom is onderzoek naar factoren in de leeromgeving die het welbevinden van zowel bachelor-, master-, als PhD studenten kunnen bevorderen één van de speerpunten van ons onderzoeksprogramma Hoger Onderwijs.



Laatst gewijzigd:19 april 2021 16:23
View this page in: English