Zet jongere centraal bij het voorkomen voortijdig schoolverlaten
Jongeren centraal zetten. Dat is een van de voornaamste uitkomsten van het onderzoek u-can-act naar het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten (VSV). Daarvoor is het essentieel dat de begeleiding om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen dichtbij de jongeren opereert. Daarnaast spelen op beleidsniveau zaken mee als het vormgeven van de regionale samenwerking, het faciliteren van vroegtijdige herkenning van mogelijke schoolverlaters, het ondersteunen van verdere professionalisering van jongerenbegeleiding en integratie van preventieve en curatieve benaderingen. Deze uitkomsten worden gepresenteerd op het slotsymposium van het VSV project u-can-act in Nieuwegein op donderdag 16 mei 2019. U-can-act is een projectgroep, gecoördineerd door de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen die de afgelopen jaren op zowel praktijk- als op beleidsniveau onderzoek deed naar het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Ministerie OCW en gefinancierd door het NRO.
Symposium 16 mei 2019
U-can-act wordt op 16 mei a.s. afgesloten met een symposium dat volledig in het thema staat van het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. De onderzoekers delen tijdens het symposium de resultaten van het procesonderzoek naar VSV-preventie, het beleidsonderzoek en daarnaast lichten jongerenbegeleiders hun methodiek toe. Op het symposium komen landelijke en regionale beleidsmakers, docenten, jongerenbegeleiders, beleidsmedewerkers van scholen en RMC-coördinatoren.
Effectieve VSV-preventie projecten onderzocht
In de VSV-studie hebben de onderzoekers gekeken naar drie succesvolle en effectieve VSV-preventie projecten: het Buro (Leeuwarden), MijnSchool (Doetinchem) en de Plusgroep (Den Haag). De aanpak van deze drie projecten en de resultaten daarvan worden ook tijdens het symposium op 16 mei besproken.
Boek over coherente en effectieve aanpak VSV
Later dit jaar zullen de uitkomsten van het u-can-act-onderzoek ook verschijnen in boekvorm met de titel ‘Voortijdig schoolverlaten voorkomen: perspectieven van wetenschap, praktijk en beleid‘ . Met dit boek willen de onderzoekers kennis en handvatten delen over het voorkomen van voortijdig schoolverlaten (VSV) vanuit drie perspectieven: wetenschap, praktijk en beleid. Door deze perspectieven te integreren in één boek willen zij bijdragen aan de verdere ontwikkeling van een coherente en effectieve aanpak van VSV, waarbij de jongere centraal staat.
Meer informatie
Meer informatie over het project: https://u-can-act.nl/
Coordinator u-can-act: Dr. Mandy van der Gaag (Rijksuniversiteit Groningen), email: m.a.e.van.der.gaag rug.nl.
Laatst gewijzigd: | 15 mei 2019 11:15 |
Meer nieuws
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...
-
05 maart 2024
'Ook grijze muizen kunnen creatief zijn'
Organisatiepsycholoog Eric Rietzschel onderzoekt creativiteit op de werkvloer. Volgens hem helpt creativiteit ons om verder te komen, maar is er ook een negatieve kant.