Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Random Collision & Rijksuniversiteit Groningen op Noorderzon

18 augustus 2014

Random Collision en een multidisciplinair onderzoeksgroep van de Rijksuniversiteit Groningen presenteren Experiment B op Noorderzon Festival. Experiment B is een dansvoorstelling die gelijk de basis vormt voor een wetenschappelijk onderzoek. De choreografen, dansers en wetenschappers zoeken gezamenlijk antwoorden op vragen als: Kan het kijken naar een voorstelling je gedrag beïnvloeden? Waarom wordt de een wel geraakt door een voorstelling en de ander niet? En waar is je ervaring op gebaseerd? Het publiek van Experiment B is dus zowel toeschouwer van een dansvoorstelling als deelnemer aan een wetenschappelijk onderzoek. De voorstelling is te zien tijdens Noorderzon op 21, 22, 23 en 24 augustus in het Prinsentheater, Groningen.

Experiment B is een vervolg op de succesvolle pilot Experiment A , vorig jaar te zien op Noorderzon. Experiment B gaat nog dieper in op de onderzoeksthema’s waarin de beleving van het publiek centraal staat. Het unieke aan de samenwerking tussen de disciplines is de basis van gelijkwaardigheid. Vanuit de verschillende disciplines – dans, sociale psychologie en kunstmatige intelligentie – wordt op verschillende manieren naar antwoorden gezocht op dezelfde vragen. Door deze gelijkwaardigheid, inspireert het interdisciplinaire team elkaar in het onderzoek, met als resultaat een volwaardig wetenschappelijk onderzoek en een hoogstaand artistiek product.

Lezingen Studium Generale

Naast de dansvoorstellingen op de eerste vier dagen van het Noorderzon Festival, worden in samenwerking met Studium Generale Groningen op 29 en 30 augustus lezingen over Experiment B aangeboden; Dansende Wetenschap. Wetenschappers Tom Postmes (sociale psychologie) en Tjeerd Andringa (kunstmatige intelligentie) vertellen over het wetenschappelijk onderzoek achter Experiment B. Aan de hand van voorbeelden uit dit project vertellen zij hoe je wetenschappelijke theorieën kunt onderzoeken in samenwerking met choreografen en dansers in het theater.

Experiment B

Data: 21 | 22| 23 |24 augustus

Tijd: 17.00 - 18.00 | 19.30 – 20.30 | 21.00 – 22.00

Locatie: Prinsentheater, Groningen