Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Carla Roos wint Jan Brouwer Scriptieprijs met scriptie over ontwikkeling sociale normen online communicatie

07 maart 2018
Carla Roos

Met haar scriptie The Differences Between Online and Offline Communication heeft student Sociale Psychologie Carla Roos de Jan Brouwer Scriptieprijs Maatschappijwetenschappen 2018 gewonnen. Deze scriptieprijs ter waarde van 2000 euro wordt jaarlijks uitgereikt door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in zeven disciplines van de geestes- en maatschappijwetenschappen.

Carla Roos deed voor haar research masterscriptie onderzoek naar het thema social regulation in a digital society. In haar scriptie vergeleek ze het ontwikkelen van sociale normen in face-to-face en online communicatie door gesprekken te analyseren die via chat, video-chat en mondeling werden gevoerd.

“Of het nu zwarte piet, vrouwenrechten of Geert Wilders betreft, interacties op sociale media zijn vaak grof, gepolariseerd en extreem. Met dit onderzoek wilden we inzicht krijgen in de redenen voor deze schijnbare grotere vatbaarheid van online communicatie media voor polarisatie en conflict escalatie”, aldus Carla Roos die nu als promovendus verbonden is aan de afdeling Sociale Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit de analyse bleek dat deelnemers aan de online gesprekken hun mening krachtiger formuleerden, minder lol hadden, minder samen zochten naar een gedeelde definitie van concepten in de stellingen (zoals: “Wat is eigenlijk een boerka?”), en neigden naar meer onenigheid dan offline. Al deze verschilfactoren samen zouden de relatief grotere conflict vatbaarheid van online media mede kunnen verklaren.

Jan Brouwer Scriptieprijs

De Jan Brouwer Scriptieprijs wordt jaarlijks door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) uitgereikt voor zeven disciplines in de geestes- en maatschappijwetenschappen. De uitreiking is op 20 april in het Hodshonhuis in Haarlem.

Laatst gewijzigd:28 maart 2023 10:09