Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Tom Postmes en Aafke van Mourik Broekman op Noorderzon met lezing over 'the impact of art'

20 augustus 2015

Op het Noorderzon Festival struinen we van de ene voorstelling naar de andere. Maar hoe beïnvloeden voorstellingen ons eigenlijk? Is een voorstelling een puur esthetische beleving of wordt onze beleving wellicht ook gekleurd door onze sociale interpretatie van een voorstelling? En kan een voorstelling daardoor je relatie met anderen beïnvloeden? Tijdens het Noorderzon 2013 en 2014 onderzochten choreografen en dansers van Random Collision samen met een interdisciplinair team wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen dit in een unieke context. Op beide festival edities zag het publiek dansvoorstellingen – Experiment A en Experiment B - die verschillende vormen van solidariteit weergaven. Het team onderzocht de sociale impact van de voorstelling en om de invloed van de voorstellingen op gedrag te onderzoeken kreeg het publiek in Experiment B na afloop van de voorstelling de opdracht gezamenlijk een spel te spelen. De resultaten waren overweldigend. Deze Noorderzon editie presenteert het onderzoeksteam met Tom Postmes en Aafke van Mourik Broekman de resultaten en conclusies van beide experimenten.

Datum: 23 AUG: 16:00 - 17:00

DUUR: 60 min