Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn Onderzoek Gazelle

Het programma

Inhoud

Gazelle staat voor 'Gemotiveerd en Actief Zelfstandig Lezen'. Het onderzoek richt zich op tekstbegrip, zelfgestuurd leren en motivatie van leerlingen in de brugklas van het voortgezet onderwijs.

Docenten in het vo merken dat leerlingen moeite hebben met begrijpend lezen. Om teksten goed te begrijpen, bijvoorbeeld bij geschiedenis en aardrijkskunde, moeten leerlingen verschillende strategieën inzetten om de kern uit de lesstof te halen. Veel leerlingen vinden het lastig om dit toe te passen of weten gewoonweg niet hoe het moet. In dit onderzoek worden zowel leerlingen als docenten ondersteund bij het lezen door middel van een digitale leeromgeving: Gazelle.

Het programma

Gazelle is een digitale leeromgeving waarin leerlingen zelfstandig teksten kunnen lezen. Bij iedere tekst kunnen open vragen of meerkeuzevragen toegevoegd worden. In het onderzoek zijn informatieve teksten voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis gebruikt. Door middel van scores op meerkeuzevragen en ingevulde samenvattingen kan het tekstbegrip van leerlingen gemeten worden.

Screenshot Gazelle
Ondersteuning voor leerlingen

In Gazelle worden leerlingen ondersteund door hints. Deze hints helpen leerlingen bij het lezen en zijn gericht op drie zaken:

  • Cognitie: het verkrijgen en verwerken van (nieuwe) informatie. Uitleg over wat een bepaalde strategie inhoudt of wanneer een strategie ingezet kan worden.
  • Metacognitie: het monitoren van het leerproces en kunnen toepassen van strategiekennis in de juiste situatie. Uitleg over hoe je een bepaalde strategie kunt toepassen.
  • Motivatie: zichzelf tot het gebruik van strategieën kunnen aanzetten. Uitleg over waarom het toepassen van een strategie tijdens het lezen nuttig kan zijn.
Hinticonen
Ondersteuning voor docenten

In Gazelle worden verschillende zaken bijgehouden, zoals de scores op tekstbegrip en verschillende vaardigheden, het wel of niet gebruiken van hints, de tijdsbesteding en de zelfinschatting. Deze gegevens worden naar de docent teruggekoppeld in een resultatenrapport. Met de informatie uit dit rapport kunnen docenten hun instructie aanpassen naar behoefte van de leerlingen.

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:22