Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Vijf veni's voor Faculteit GMW

16 juli 2018

Maar liefst vijf onderzoekers van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) ontvangen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls: Laura Baams, Maarten Eisma, Bertus Jeronimus, Gerine Lodder en Steffie van der Steen. Met deze VENI van maximaal 250.000 euro krijgen zij de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen. Veni-subsidies zijn bestemd voor pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek.

Prof.dr. Kees Aarts, decaan van de Faculteit GMW is verheugd met de vijf Veni-subsidies: "De toekenning van vijf VENI-beurzen is allereerst een geweldig succes voor deze onderzoekers, waarmee ik hen van harte feliciteer. Maar dit succes kan alleen tot stand worden gebracht in een goede omgeving: het is ook een prachtige erkenning van het uitstekende en innovatieve onderzoeksklimaat binnen de faculteit GMW.”

Niet hetero? Mentale gezondheid en victimisatie van LHB-jongeren

Dr. L. (Laura) Baams (v), RUG –Pedagogical and Educational Sciences

Lesbische, homo, en biseksuele (LHB) jongeren ervaren meer psychische klachten (depressie, suïcidaliteit), en worden vaker gepest dan heteroseksuele jongeren. Hoe komt dit tot stand? Door middel van vragenlijst- en dagboekstudies ga ik deze verschillen en mechanismen onderzoeken, en kijken of de schoolomgeving een positieve bijdrage kan leveren aan mentale gezondheid.

De rouwparadox: vermijding en toenadering bij een langdurige rouwstoornis

Dr. M. C. (Maarten) Eisma (m), RUG - Klinische Psychologie

Toenadering en vermijding van de overledene worden beide voorgesteld als cruciale mechanismen in ontwikkeling van ernstige en langdurige rouw. Om deze opmerkelijke paradox te verklaren, wordt het vernieuwende idee getoetst dat langdurige rouw wordt gekenmerkt door toenadering van de overledene maar vermijding van het definitieve afscheid van de overledene.

Wat we kunnen leren van gelukkige neuroten

Dr. B.F. (Bertus) Jeronimus (m), RUG Ontwikkelingspsychologie

De persoonlijkheidstrek neuroticisme is de sterkste voorspeller voor sociale en gezondheidsproblemen, disfunctioneren en onwelbevinden. Gelukkig zijn er ook gelukkige en goed functionerende neuroten. Drie studies identificeren verschillen in de sociale netwerken en dagelijkse patronen in gevoelens, gedachten en activiteiten, welke deze gelukkige neuroten onderscheiden van het kwetsbare neurotische individu.

Het Proximity Project: Eenzaamheid in de adolescentie verklaard door sociale relaties en sociale evaluaties

Dr. G.M.A. (Gerine) Lodder (v), RUG - sociologie

Eenzaamheid in de adolescentie heeft ernstige gevolgen. Het Proximity Project onderzoekt waardoor jongeren eenzaam worden. De focus ligt op dagelijks sociaal contact, op vriendschappen en op hoe we sociale relaties waarderen. Dit wordt onderzocht met wearables om dagelijks contact te meten, met smartphone vragenlijsten en door het analyseren van vriendschapsnetwerken.

(Hoe) Werkt diertherapie?

Dr. S. (Stephanie) van der Steen (v), RUG - Orthopedagogiek

Diertherapie is populair, maar er is geen eenduidig bewijs voor het effect hiervan. Dit onderzoek kijkt naar het effect van hondentherapie voor kinderen met Downsyndroom en autisme en naar een mogelijk mechanisme dat dit effect kan verklaren: Een toenemende afstemming tussen de bewegingen van het kind en de therapiehond.

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:16