Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit Gedrags- en MaatschappijwetenschappenPedagogische wetenschappen en Onderwijskunde

Prijs beste Nederlandse onderwijskundige dissertatie 2014 voor Mayra Mascareno

Onderzoek naar interactie tussen leerkracht een kind tijdens 'voorlees'lessen en de effecten op de verwerving van bepaalde typen taalbeheersing.
22 juni 2015

Mayra Mascareno heeft de VOR-VFO dissertatie prijs 2014 gewonnen voor haar dissertatie “Learning opportunities in kindergarten classrooms: Teacher-child interactions and child developmental outcomes”. Dit is bekendgemaakt tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) die van 17 - 19 juni in Leiden werden gehouden. De VOR-VFO dissertatie prijs wordt jaarlijks door de Vereniging voor Onderwijs Research uitgereikt aan de beste onderwijskundige dissertatie.

Onderzoek dat 'ertoe doet'

Mascareno onderzocht in haar proefschrift de kwaliteit en aard van de interactie tussen leerkracht een kind in ‘Kindergarten’ gedurende 'voorlees'lessen en de effecten ervan op de verwerving van bepaalde typen taalbeheersing. Volgens de jury is het onderzoek dat ‘ertoe doet’. In het juryrapport schrijft de jury dat het een zorgvuldige evaluatie is van een interventieprogramma voor kinderen afkomstig uit kwestbare sociaal economische milieus. Interessante maten voor docent-kind-interacties die ontleend zijn aan observationeel materiaal, die op verschillend niveau van analyse worden ingezet waardoor inzicht zowel op interactie- als op kind- en klasniveau ontstaat. Het onderzoek biedt nieuwe theoretische kennis op het terrein van docent-kind interacties, doordat getoond wordt dat naast cognitieve ook sociaal-emotionele factoren en de wijze waarop daarmee in de klas wordt omgegaan een belangrijke rol spelen. Interessante bevinding was de contraproductiviteit van sociaal-emotionele ondersteuning bij sommige leerlinggroepen.

Mayra Mascareno, nu werkzaam als postdoc bij de afdeling Onderwijskunde en het GION, promoveerde op 10 april 2014. Haar promotors waren Prof. dr. R.J. Bosker en Prof. dr. C.E. Snow, copromotor was Dr. M.I. Deunk.

Mascareño Lara, M.(2014). Learning opportunities in kindergarten classrooms: Teacher-child interactions and child developmental outcomes[S.l.]: [S.n.]

Laatst gewijzigd:22 juni 2015 14:30
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws