Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Matthijs Warrens bevorderd tot adjunct hoogleraar

17 mei 2022
Matthijs Warrens

Matthijs Warrens is bevorderd tot adjunct hoogleraar aan de RUG, met als leerstoel ‘Onderwijswetenschappen, in het bijzonder de modellering van onderwijsdata’. In zijn huidige onderzoek bestudeert hij de schoolloopbanen van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.
Hij kijkt onder meer welke leerling- en schoolkenmerken een positieve invloed hebben op de leerontwikkeling en het leergedrag van leerlingen en welk maatwerktraject het beste past bij leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.

Loopbaan

Matthijs Warrens heeft zijn master psychologie en bachelor wiskunde behaald aan de Universiteit Leiden. In 2008 is hij gepromoveerd met een proefschrift over overeenstemmingsmaten voor binaire gegevens. In 2015 is hij begonnen als universitair docent bij de faculteit GMW.

Leerstoel

Het vakgebied van de leerstoel betreft ‘Onderwijswetenschappen, in het bijzonder de modellering van onderwijsdata’, gericht op onderzoek waarin het begrijpen en verklaren van de onderwijspraktijk centraal staat. Het onderzoek binnen de leerstoel richt zich op de toepassing van modellen uit de datamining en statistiek om verbanden en patronen in onderwijsdata te begrijpen en te verklaren. Op macroniveau en mesoniveau draagt het onderzoek bij aan het bijsturen en verbeteren van onderwijsbeleid waarbinnen onderwijsinstellingen en scholen opereren. Op microniveau richt het onderzoek zich op het begrijpen en verklaren van de ontwikkeling van leerlingen en leerkrachten.

Nieuw onderzoek

In september 2022 gaat Matthijs samen met ReMa-student Nynke Douma, die recent een PhD beurs heeft ontvangen, en Anouk Zuurmond, universitair docent Pedagogische Wetenschappen, onderzoek doen naar de effecten van schaduwonderwijs. Denk hierbij aan bijlessen en tentamentrainingen. Er wordt onderzoek gedaan naar welk effect schaduwonderwijs heeft op de schoolloopbanen van leerlingen en wat deze effecten van schaduwonderwijs betekenen voor de kansengelijkheid in het onderwijs.

Samen met Hanke Korpershoek en docent Fenny Visscher, die recent van NWO een Promotiebeurs voor leraren heeft ontvangen, gaat Matthijs onderzoek naar werkdruk bij basisschoolleraren. Er wordt gekeken naar welke taken volgens de leraren de werkdruk verhogen, welke situaties op school de werkdruk verhogen, en welke persoonlijke kenmerken van een leraar of lerares kunnen ervoor zorgen hoe werkdruk wordt ervaren.

Laatst gewijzigd:17 mei 2022 11:36