Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn

Afdeling Orthopedagogiek staat stil bij overlijden Prof. dr. Jan van Dijk, Bijzonder Hoogleraar Dovenpedagogiek

29 januari 2018

Afgelopen week is Prof. dr. Jan van Dijk overleden. Jan van Dijk was de eerste Bijzonder Hoogleraar Dovenpedagogiek in Nederland verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij was de grondlegger van het vakgebied Doofblindheid en Communicatie, en daarmee een belangrijke inspirator voor veel collega’s bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij kwam regelmatig in Groningen voor samenwerkingsprojecten en als mede-promotor bij diverse promoties.

Zijn hele leven had hij in dienst gesteld aan de opvoeding en ontwikkeling van het onderwijs aan kinderen met doofblindheid. Hij was ook de eerste leerkracht die les gaf aan doofblinde kinderen. In 1962 startte hij met het onderwijs aan vier kinderen, in het paviljoen St. Rafaël in Sint-Michielsgestel, de voorloper van school Kentalis Rafaël. Jan heeft in zijn 60-jarige loopbaan een grote nationale en internationale reputatie opgebouwd en was tot aan het najaar 2017 nog actief. Hij heeft voor zijn internationale bijdrage ook grote waardering gekregen, in de vorm van een aantal prijzen: “The Anne Sullivan Award” en “The Deaf Blind International’s Distinguished Service Award”.

“In onze herinnering zal Jan van Dijk voortleven als een zeer betrokken collega met een grote inzet voor de orthopedagogiek, met speciale aandacht voor kinderen met auditieve beperkingen, in het bijzonder doofblindheid.”

(tekst deels afkomstig van nieuwsbericht Kentalis)

Laatst gewijzigd:05 april 2019 11:16