Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Promotie: Sytske van der Velde, Imitation of emotion. How meaning affects the link between imitation and liking - Imiteren van gedrag niet altijd succesvol

25 juni 2009

Promotie: S.W. van der Velde, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Imitation of emotion. How meaning affects the link between imitation and liking

Promotor(s): prof.dr. D.A. Stapel, prof.dr. E.H. Gordijn, prof.dr. S. Otten

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Imiteren van gedrag niet altijd succesvol

In sociale vaardigheidstrainingen wordt mensen vaak aangeleerd om het gedrag van je gesprekspartner te imiteren. Dit zou er voor zorgen dat de interactie tussen jou en de ander beter verloopt. Sytske van der Velde laat in haar proefschrift echter zien dat imitatie er niet altijd toe leidt dat mensen elkaar aardiger gaan vinden. Andersom blijkt ook dat mensen die elkaar aardig vinden elkaar niet altijd imiteren.

Of je door te imiteren een ander aardiger gaat vinden (en andersom) lijkt vooral af te hangen van de betekenis van het gedrag van de ander. Als dit gedrag vriendelijk of neutraal is verbetert imitatie de interactie, maar bij onvriendelijk gedrag zal imitatie de interactie eerder verslechteren.

Van der Velde kon niet bewijzen dat de ander jou minder aardig vindt wanneer je zijn onvriendelijke gedrag imiteert. Wel toont zij aan dat wanneer jij zijn onvriendelijke gedrag imiteert, jij de ander hierna minder aardig vindt.

Van der Velde concludeert dat het veel effectiever is om je volledig te richten op wat het gedrag van de ander je vertelt en hoe je daar op een betekenisvolle en empathische manier op kunt reageren. Soms is imiteren een goede reactie, maar soms is het beter om een andere aanpak te kiezen.

Sytske van der Velde (Hoorn, 1979) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed haar promotieonderzoek bij de de afdeling Sociale en Organisatiepsychologie. Het werd gefinancierd door het NWO. Momenteel is zij docent bij de psychologieopleiding.

Laatst gewijzigd:12 februari 2019 21:19