Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Promotie: J.R.L. Verwoerd, The crippling homunculus: inefficient executive control and the persistence of intrusive memories

26 februari 2009

Promotie: J.R.L. Verwoerd, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The crippling homunculus: inefficient executive control and the persistence of intrusive memories

Promotor(s): prof.dr. P.J. de Jong

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Waarom de een een trauma moeilijker verwerkt dan de ander

Veel mensen worden tenminste één keer in het leven geconfronteerd met een traumatische gebeurtenis. Door de emotionele impact van zo´n gebeurtenis raakt het geheugen vaak danig ontregeld. Een ander veelvoorkomend verschijnsel is het ongewild herbeleven van delen van de traumatische gebeurtenis in de vorm van zich opdringende (intrusieve) herinneringen. Deze hoofdzakelijk visuele beelden gaan gepaard met een sterke emotionele reactie (b.v. angst), wat voor een belemmering van het dagelijks functioneren kan zorgen. Na verloop van tijd nemen bij het merendeel van de slachtoffers deze stressvolle herinneringen af, waardoor zij de draad van het dagelijks leven (gezin, werk) weer kunnen oppakken. Een klein deel blijft hier echter last van houden, waardoor zich uiteindelijk een Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS) ontwikkelt.

Waarom vertonen sommige mensen een natuurlijk herstel, terwijl anderen PTSS ontwikkelen? Promovendus Johan Verwoerd onderzocht of een aangeboren flexibiliteit om ongewenste informatie uit het bewustzijn te weren invloed heeft op het herwinnen van de controle over het ontregelde geheugen in de nasleep van een traumatische gebeurtenis. Hij toont aan dat een flexibele controle over het bewustzijn voorafgaand aan een stressvolle gebeurtenis personen inderdaad in staat stelt om de frequentie van het aantal trauma-gerelateerde intrusieve herinneringen sterk te verminderen. De resultaten bieden interessante aankopingspunten voor verder onderzoek. Daarbij zou een groep personen met een verhoogd risico om een trauma mee te maken gedurende een bepaalde periode gevolgd kunnen worden, zoals militairen voorafgaand en na afloop van een uitzending.

Johan Verwoerd (Woerden, 1975) studeerde psychologie in Leiden en deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Klinische en Ontwikkelingspsychologie van de RUG en aan de onderzoeksschool Experimentele Psychopathologie (EPP). Het werd gefinancierd door NWO.

Laatst gewijzigd:12 februari 2019 21:19