Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Towards a virtuous society

Virtues as potential instruments to enhance bridging social capital
Promotie:Mw. A.F. Sluis
Wanneer:12 juni 2014
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J.P.L.M. van Oudenhoven
Copromotor:prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman
Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Towards a virtuous society

Onderzoek naar de relatie tussen moslims en niet-moslims in Nederland

Anne Sluis deed onderzoek naar de relatie tussen moslims en niet-moslims in Nederland. De Islam wordt vaak beschouwd als een bedreiging voor de West-Europese cultuur, omdat sommige normen, waarden en opvattingen uit de Islam onverenigbaar zouden zijn met die cultuur. Deze ervaren dreiging kan negatieve gevolgen hebben voor de relaties tussen moslims en niet-moslims. Aangezien religie een belangrijke rol speelt bij de ervaren verschillen tussen moslims en niet-moslims, is het waardevol om te onderzoeken of een met religie verbonden concept – namelijk deugden – een rol kan spelen bij het verbeteren van de relatie tussen deze groepen.

Uit de resultaten blijkt dat beide groepen de deugden die verwijzen naar begaan zijn met anderen (bijvoorbeeld respect en liefde) en naar optimisme (bijvoorbeeld vreugde) belangrijk vinden. Hoe sterker niet-moslims deze deugden nastreven, hoe meer zij accepteren dat moslims participeren in de Nederlandse samenleving met behoud van hun culturele en religieuze identiteit. Deze deugden lijken daarom een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de relaties tussen beide groepen. Dit geldt niet voor alle deugden: Het nastreven van sommige deugden, zoals fatsoen en gehoorzaamheid, lijkt zelfs een negatief effect te hebben. Op basis van de wijze waarop moslims en niet-moslims de door hen belangrijk gevonden deugden interpreteren, blijkt vooral respect, gevolgd door openheid en liefde, positief bij te kunnen dragen aan het verbeteren van de relatie tussen beide groepen. De wijze waarop de betreffende deugd wordt geïnterpreteerd speelt hierbij een belangrijke rol.