Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Variations in working memory capacity

From cognition to brain networks
Promotie:Mw. R. (Rasa) Gulbinaite
Wanneer:11 september 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R. (Ritske) de Jong, prof. dr. A. Johnson
Copromotor:prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Variations in working memory capacity

Bestaande theorieën over het werkgeheugen vernieuwen met neurofysiologische bevindingen uit fMRI en EEG onderzoek

Ons werkgeheugen voorspelt het vermogen om kennis te vergaren en nieuwe vaardigheden te leren en is een betere voorspeller van academisch succes dan IQ. Rasa Gulbinaite richtte zich in haar promotieonderzoek op een van de cognitieve theorieën van werkgeheugen, de executive-aandacht theorie. De theorie suggereert een nauwe relatie tussen individueel werkgeheugen en aandachtvermogen tijdens interferentie van gewone handelingspatronen, afleidende factoren van de omgeving, of gedachten die niet relevant zijn voor de bewuste taak (i.e. niet-taakgeralateerde gedachten of afdwalende gedachten).

Gulbinaite bestudeerde de vaak geziene relatie tussen werkgeheugen en prestatie tijdens respons-conflict taken die een uitdaging vormen voor iemands vermogen om taken uit te voeren terwijl ze worden afgeleid. Door de relatie tussen het werkgeheugen (WG) en cognitief vermogen te karakteriseren zoekt zij de verbreding van WG-onderzoek van het cognitieve tot het neurale niveau. Daarbij combineert ze diverse analyses en experimentele benaderingen.

De resultaten zoals in dit proefschrift beschreven wijzen op de noodzaak om de bestaande cognitieve theorieën van het WG te vernieuwen met neurofysiologische bevindingen uit fMRI en EEG onderzoek omdat bestaande beschrijvende cognitieve modellen tekort schieten om de rijkdom en complexiteit van de verschijnselen in combinatie met individuele variaties in het werkgeheugen te verklaren.

Rasa Gulbinaite (Litouwen. 1983) deed haar promotieonderzoek bij het Heymans Instituut van de RUG. Het werd gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds. Na haar promotieonderzoek is zij gaan werken als postdoc-onderzoeker bij het Centre de Recherche Cerveau et Cognition in Toulouse, Frankrijk.