Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Monitoring driver’s mental workload for user adaptive aid

Promotie:Dhr. C. (Chris) Dijksterhuis
Wanneer:05 juni 2014
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. K.A. (Karel) Brookhuis
Copromotors:dr. L.J.M. Mulder, prof. dr. D. (Dick) de Waard
Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Monitoring driver’s mental workload for user adaptive aid

Met een breingestuurde cruise control in de rijsimulator

Chris Dijksterhuis deed onderzoek in de rijsimulator, waarbij de hersenactiviteit van de bestuurder direct werd gekoppeld aan de rijsnelheid. Het idee was dat zo’n breingestuurde cruise control de snelheid zou verhogen als het autorijden saai werd en verlagen als de rijtaak te veeleisend werd. Technisch gezien werkte het systeem goed, waarmee het volgens Dijksterhuis op hetzelfde niveau staat als andere Brain-Computer Interfaces, zoals het besturen van rolstoelen en de computer muis met behulp van denkkracht. Een brain-car interface is nog vrijwel nooit eerder gemaakt. Toekomstige generaties auto’s zouden hiermee in kunnen ingrijpen zodra de aandacht van de automobilist verslapt, zelfs voordat de rijprestatie noemenswaardig verslechtert.

De grote uitdaging van zo’n rijondersteuning is dat het automatisch, onmiddellijk en op individueel niveau informatie moet kunnen interpreteren, terwijl dit individu beïnvloed wordt door hetzelfde systeem. Dijksterhuis richtte zijn onderzoek op deze uitdaging, waarbij de focus werd gelegd op mentale inspanning.

De dataverwerking van het systeem functioneerde echter nog niet naar behoren. Dijksterhuis concludeert dat een betrouwbaar systeem waarschijnlijk meerdere typen informatie nodig heeft om de interne toestand vast te kunnen stellen, zoals rijgedrag, fysiologie, en subjectieve ervaringen. Vervolgonderzoek zou zich moeten richten op het verbeteren van de monitorbetrouwbaarheid door het verlagen van de tijds- en contextafhankelijkheid.

Dijksterhuis keek ook nog naar de mogelijkheid om automatische muziekselectie in te zetten teneinde mentale inspanning te beïnvloeden, maar een direct verband tussen inspanning en muzieksoort werd niet aangetoond.