Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

When the party is over….

Investigating the effects of alcohol, THC and MDMA on simulator driving performance
Promotie:J.L. (Janet) Veldstra, PhD
Wanneer:11 december 2014
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. K.A. (Karel) Brookhuis
Copromotor:prof. dr. D. (Dick) de Waard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
When the party is over….

Met cannabis of ecstasy in de rijsimulator

Is rijden onder invloed van drugs echt gevaarlijk? Ben je niet juist weer helder als je een ecstasy pilletje neemt en je de gevolgen van alcohol niet zo voelt? Janet Veldstra onderzocht deze en andere vragen door mensen onder invloed van THC of MDMA, al dan niet in combinatie met alcohol, in de rijsimulator te laten rijden.

Veldstra concludeert dat MDMA (de werkzame stof in ecstasy), wanneer je het gebruikt onder gecontroleerde omstandigheden, de rijvaardigheid niet negatief beïnvloedt. In combinatie met alcohol blijkt MDMA inderdaad de effecten van alcohol een beetje te verminderen, maar dit was lang niet genoeg om het effect van alcohol op te heffen. Bovendien was het effect nogal wisselend en individueel verschillend. Veldstra: ‘De combinatie alcohol en MDMA is daarom niet veilig in het verkeer, ook al voelt het voor de mensen die ecstasy en alcohol hebben genomen vaak alsof het wel kan’.

Uit haar onderzoek blijkt verder dat THC (de werkzame stof van cannabis) de rijvaardigheid duidelijk negatief beïnvloedt. ‘Dit geldt zowel voor frequente gebruikers als voor mensen die slechts af en toe cannabis gebruiken, al presteerde de laatste groep wel wat slechter dan de eerste groep’, zegt Veldstra. Verder concludeert ze dat het algemeen heersende idee klopt dat mensen, naarmate ze zich meer high voelen door de THC, ook meer compenseren voor hun verminderde rijvaardigheid door snelheid te minderen. ‘Dit compensatiegedrag was echter onvoldoende om de effecten van het middel op de rijveiligheid op te heffen.’

Janet Veldstra deed haar promotieonderzoek bij de Graduate School of Behavioural and Social Sciences, waar zij inmiddels postdoc-onderzoeker is.

> dissertatie