Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Functional brain laterality in adulthood ADHD

A dimensional approach
Promotie:dr. S.M.H. Mohamed, PhD
Wanneer:06 maart 2017
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.J. van der Meere
Copromotors:dr. N.A. (Norbert) Borger, dr. R.H. Geuze
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Functional brain laterality in adulthood ADHD

Bevestiging van de rol van atypische hersenlateralisatie in verschillende ADHD-symptomen bij volwassenen

Het proefschrift van Saleh Mohamed richt zich op de lateralisatie van hersenprocessen en ADHD symptomen bij volwassenen, gebruikmakend van de dimensionele benadering. In de dimensionele benadering wordt verondersteld dat ADHD symptomen normaal verdeeld zijn in de algemene populatie. Mensen die in het hoge deel van de verdeling vallen hebben meer risico om met ADHD gediagnosticeerd te worden. ADHD symptomen van volwassenen zijn aan de hand van vragenlijsten gemeten. Hij onderzocht de relatie tussen de ernst van de gemeten symptomen met gedragsindices voor lateralisatie van de hersenen, de snelheid van interhemisferische interactie, toestandsregulatie en het verwerken van fouten.

In de eerste twee onderzoeken zijn geen dimensionele relaties gevonden tussen de ADHD symptomen en interhemisferische interactie en het functioneren van zowel de rechter- als linker- hemisfeer. Er is wel een aanwijzing gevonden dat bij een groep volwassenen met hoge scores op de inattentie schaal de rechter hemisfeer minder optimaal functioneert vergeleken met een groep volwassenen met lage scores.

De derde en vierde studie laten zien dat hogere scores op de ADHD lijst samengaan met een minder optimale regulatie van motorische activatie. Dit is met name het geval wanneer stimuli aangeboden worden aan de linker hemisfeer tijdens een trage aanbiedingssnelheid. Onder deze condities is tevens een minder optimale verwerking van fouten gevonden.

Samengevat, de bevindingen bevestigen de rol van atypische hersen lateralisatie in verschillende ADHD symptomen bij volwassenen.

Saleh Mohamed voerde zijn onderzoek uit bij de afdeling Neuropsychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, waaraan hij als onderzoeker/docent verbonden blijft. Het werd gefinancierd door het Egyptische ministerie van Hoger Onderwijs.