Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Teacher knowledge and instructional behaviour and pupil achievement in reading

Promotie:Dhr. H.T.G. (Henk) van den Hurk
Wanneer:05 oktober 2017
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. W.J.C.M. van de Grift
Copromotor:dr. A.A.M. Houtveen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Teacher knowledge and instructional behaviour and pupil achievement
in reading

Observatie met daarna gerichte coaching effectief om didactisch handelen van leraren te verbeteren

Het promotieonderzoek van Henk van den Hurk toont aan dat wat leraren weten over de effectiviteit van instructie maar weinig invloed heeft op wat ze daadwerkelijk in hun dagelijkse lespraktijk doen. Het observeren van leraren in hun eigen onderwijspraktijk en hen op basis van deze observaties coachen op de opleiding, blijkt daarentegen wel een effectief middel om het didactisch handelen van leraren te verbeteren.

Van den Hurk onderzocht zowel binnen de initiële lerarenopleiding basisonderwijs als binnen een masteropleiding educational needs de effecten van het werken met een cyclisch model voor data-feedback. In dit model worden leraren in hun eigen klas geobserveerd met gestandaardiseerde observatie-instrumenten. Terug op de opleiding worden zij ondersteund bij het formuleren van concrete verbeterpunten in hun eigen lesgedrag. Vervolgens oefenen ze de vaardigheden die ze verder moeten ontwikkelen in de praktijk, en worden na enige tijd opnieuw geobserveerd. Deze werkwijze blijkt in zeer korte tijd tot substantiële verbetering van de instructiekwaliteit van de studenten te leiden.

Henk van den Hurk is docent aan de Hogeschool Utrecht en deed zijn onderzoek bij de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.