Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Cognitive and motor processing in mild spastic cerebral palsy

An event-related potential study
Promotie:Mw. E.K. (Elina) Hakkarainen
Wanneer:18 mei 2017
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.J. van der Meere, prof. dr. J. Hietanen
Copromotor:dr. S. Pirila
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Alleen motoriek verstoord bij kinderen met milde CP, niet de cognitieve processen

Elina Hakkarainen onderzocht in hoeverre kinderen met een milde vorm van cerebrale parese (CP) problemen ondervinden in het verwerken van cognitieve informatie. Gebruikmakend van de event related brain potential methodologie vond zij dat eigenlijk alleen de motorische processen bij deze kinderen gestoord verlopen, en niet de cognitieve processen. Deze bevinding is relevant omdat kinderen met cerebrale parese in de regel laag scoren op cognitieve tests. Scores worden geïnterpreteerd in termen van cognitieve tekorten. Hakkarainen concludeert dat de lage scores veroorzaakt lijken te worden door de zwakke motoriek van de kinderen.

Elina Hakkarainen is psycholoog bij Mäntänvuoren Terveys in Finland. Haar onderzoek werd gefinancierd door Finland’s Slot Machine Association.