Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

A move ahead

Research into the physical activity support of people with (severe or profound) intellectual disabilities
Promotie:Mw. L.W.M. (Leontien) Bossink
Wanneer:21 maart 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.A.J. (Annette) van der Putten, prof. dr. C. Vlaskamp
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
A move ahead

Aandacht voor bewegen in de ondersteuning van personen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking van groot belang

Personen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking worden in de huidige ondersteuning slechts in geringe mate motorisch geactiveerd. Zij kunnen hierdoor onvoldoende profiteren van de positieve effecten die bewegen voor hen kan hebben. Dit blijkt uit het onderzoek van Leontien Bossink.

Om deze situatie te veranderen is het belangrijk om oog te hebben voor de rol en het gedrag van zorgprofessionals. In één van de studies beschreven in dit proefschrift gaf de meerderheid van de geïnterviewde zorgprofessionals gaf aan dat zij zich bewust zijn van het belang van bewegen en ook hun eigen ondersteunende rol daarbij. De specifieke kenmerken van de doelgroep werden veelal wel als een belemmering omschreven. Het is opmerkelijk dat Bossink ook aantoont dat het juist de kenmerken van de zorgprofessional zelf zijn die bijdragen aan de verschillen in het gedrag van de zorgprofessionals. Om de kwaliteit van de door zorgprofessionals geboden ondersteuning te vergroten is het van belang om een passend leertraject te gaan ontwikkelen.

Ten slotte anticipeert Bossink met haar onderzoek op een trend in de praktijk gericht op de ontwikkeling van diverse beweeginitiatieven voor personen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. De effectiviteit van een interventie waarbij ꞌbeweegbankenꞌ worden ingezet staat centraal. De resultaten laten zien dat de interventie uitvoerbaar is voor personen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking, maar dat er geen effect is op de verwachte uitkomstmaten. De noodzaak om praktijkinitiatieven wetenschappelijk te (laten) onderbouwen wordt hiermee onderstreept.

Leontien Bossink deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij werkt momenteel als gedragswetenschapper bij de 's Heeren Loo zorggroep. Daarnaast zal zij vanaf 1 april werkzaam zijn als postdoctoraal onderzoeker binnen de Academische Werkplaats EMB.