Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Antecedents and consequences of helping among adolescents

Promotie:Mw. L.G.M. (Loes) van Rijsewijk
Wanneer:18 oktober 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D.R. (René) Veenstra
Copromotors:dr. J.K. (Jan Kornelis) Dijkstra, dr. C.E.G. (Christian) Steglich
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Antecedents and consequences of helping among adolescents

Onderling netwerk van jongeren helpt bij overgang naar middelbare school

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is een periode die met uitdagingen gepaard gaat: jongeren krijgen te maken met vele sociale, biologische en cognitieve veranderingen. Ze staan hier niet alleen voor, maar zoeken en ervaren steun van hun sociale omgeving. Klasgenoten spelen hierin een belangrijke rol, maar er is nog weinig bekend over het hulpnetwerk dat jongeren met elkaar vormen.

In haar proefschrift geeft Loes van Rijsewijk antwoord op vragen als: wie helpt wie? hoe ziet een hulpnetwerk eruit? wat zijn de gevolgen van hulp? Om het hulpnetwerk in kaart te brengen is aan ruim duizend jongeren gevraagd klasgenoten te noemen die hen helpen bij problemen. Deze aanpak heeft nieuwe inzichten opgeleverd over hulpnetwerken van jongeren. Het proefschrift laat onder meer zien dat hulp selectief is, wat wil zeggen dat het geven en ontvangen van hulp vooral plaatsvindt tussen gelijken of vrienden. Verder varieert de mate waarin hulp wordt uitgewisseld per vriendschap en klassencontext. Tot slot heeft hulp gevolgen heeft voor de sociale inbedding in de klas, schoolprestaties en depressieve klachten. Samen vormen deze resultaten een eerste, belangrijke stap richting het ontrafelen van het hulpnetwerk van jongeren.

In het nieuws komt vaak aan bod hoe het gesteld is met de ‘negatieve’ ontwikkeling van jongeren, zoals risicogedrag in de zin van drugsgebruik en alcoholgebruik of pesten op middelbare scholen. Het proefschrift van Van Rijsewijk richt zich echter op de positieve ontwikkeling van jongeren.