Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Driving adoption

The symbolic value of sustainable innovations
Promotie:Dhr. E.H. Noppers
Wanneer:22 november 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotor:dr. K.E. (Kees) Keizer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Driving adoption

De symbolische waarde van duurzame innovaties

Duurzame innovaties zoals elektrische auto’s en slimme energiesystemen kunnen milieuproblemen helpen te verminderen. Voorwaarde is echter dat deze innovaties aangeschaft worden door consumenten. Consumenten overwegen niet alleen de gebruiksfunctie van innovaties (de instrumentele attributen) en uiteraard de impact op het milieu (de milieu-attributen), maar ook de mate waarin aanvaarding van een duurzame innovatie iets zegt over de eigenaar (de symbolische attributen). Vaak wordt aangenomen dat de instrumentele nadelen van deze innovaties, bijvoorbeeld beperkte batterijcapaciteit en actieradius van elektrische auto’s, potentiële kopers afschrikken.

Het onderzoek van Ernst Noppers gaat in op de drijfveren van mensen om duurzame innovaties aan te schaffen en te gebruiken. Mensen blijken niet alleen rekening te houden met de functionaliteit van innovaties en het milieu-effect, maar vooral met de mate waarin ze iets over je zeggen als persoon en consument. Dat is vooral belangrijk in de cruciale introductiefase van innovaties. Huidig beleid en campagnes benadrukken de instrumentele eigenschappen van duurzame innovaties. Noppers stelt echter ook de positieve milieu-effecten en de status van de consument aandacht verdienen. In voorlichtings- of reclamecampagnes zouden eigenaren en gebruikers van duurzame innovaties gepositioneerd kunnen worden als innovatieve, milieuvriendelijke en succesvolle mensen.

Over dit onderzoek is een persbericht verschenen bij NWO.