Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Stepping into old age

A dynamic perspective on age identity change in the transition from midlife to older adulthood
Promotie:Mw. B.M. (Bibiana) Armenta Gutiérrez
Wanneer:21 juni 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. N. (Nico) van Yperen, prof. dr. T.T. (Tom) Postmes, S. (Susanne) Scheibe, Prof
Copromotor:K.E. (Katherine) Stroebe, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Stepping into old age

Identificeren met eigen leeftijdsgroep reduceert welbevinden ouderen

Ouder worden, en de verandering van identiteit die daar mee samenhangt, kan een uitdaging zijn die mogelijk nieuwe kansen biedt. In een tijd van wereldwijde vergrijzing, heeft Bibiana Armenta Gutiérrez verschillende processen onderzocht die het welbevinden van volwassenen die ouder worden beïnvloeden. In vier deelstudies onderzoekt ze hoe een nieuwe identiteit van een oudere tot stand komt en hoe deze op zijn beurt het welbevinden van ouderen tussen de 50 en 70 vormt. De deelstudies richten zich daarbij op twee componenten van ouderenidentiteit: hoe oud ouderen zich voelen, en hoe zeer zij zich identificeren en verbinden met hun leeftijdsgroep. De uitkomsten laten zien dat wanneer ouderen zich jonger voelen dit een positief effect heeft op hun welbevinden bij een negatieve ervaring aangaande hun leeftijd, terwijl het identificeren met de leeftijdsgroep van ouderen het welbevinden reduceert.

De rol die een nieuwe ouderenidentiteit speelt kan enorm verschillen tussen mensen. Om dit beter te begrijpen, voert Armenta Gutiérrez in het proefschrift een belangrijke voorspeller van identiteitsvorming aan: de ervaren permeabiliteit van de groepsgrenzen. Met andere woorden, de mate waarin mensen de mogelijkheid zien om de groep te verlaten en toe te treden tot een andere groep. Armenta Gutiérrez heeft een instrument voor het meten van de permeabiliteit van de ouderengroep, alsmede andere sociale groepen, ontwikkeld. Dit kan gebruikt worden om te voorspellen in welke mate mensen zich identificeren met een specifieke sociale groep én in hoeverre mensen bereid zijn om gedragingen te vertonen om het behoren tot de sociale groep te ontkrachten of juist te bekrachtigen.

Het onderzoek is gefinancierd door NWO.