Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Foregone and forethought

Motivation in the context of past and future alternatives
Promotie:Dhr. J. (Johannes) Seehusen
Wanneer:11 december 2017
Aanvang:11:00
Promotor:R. (Russell) Spears, Prof
Copromotor:K. (Kai) Epstude, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Foregone and forethought

Over omgaan met verleidingen, nederlagen, successen en mislukkingen

De beste profeet voor de toekomst is het verleden beweerde de Britse dichter Lord Byron. Zijn inzicht zou zeker goed nieuws betekenen voor diegene die een gelukkig en succesvol verleden hebben. Voor degenen onder ons die in het verleden faalden of ongelukkig waren, zou dit echter een duistere voorspelling zijn. Gelukkig is de realiteit niet zo eenvoudig. In feite is er waarschijnlijk geen enkele persoon, die niet zowel succes als nederlagen kent. Hoe we onze toekomst tegemoet zien, wordt daarom op zijn minst gedeeltelijk bepaald door de vraag hoe we omgaan met onze successen en hoe we herstellen van onze mislukkingen. Dit is het onderwerp van dit proefschrift.

Een resultaat van ons onderzoek kan het buffet-effect worden genoemd: personen die bij een buffet een salade kiezen terwijl er veel minder gezonde alternatieven beschikbaar zijn, zullen zich beter voelen dan mensen die een salade bestellen bij een saladebar. Dit verhoogde gevoel van succesvolle zelfbeheersing leidt vervolgens tot extra motivatie voor zelfbeheersing.

Een andere onderzoekslijn keek naar mislukkingen en vergeleek mensen die nederlagen zien als gedragspatronen of als uitzonderingen - dus als afwijkingen - van patronen. Het blijkt dat alleen mensen die nederlagen als uitzonderingen ervaren en vinden dat mislukkingen atypisch voor hen zijn, gemotiveerd raken om nederlagen weer goed te maken.

Onze derde onderzoekslijn is het verwachte buffet-effect: mensen die verwachten dat een ongezonde pizza op het buffet hun voornemen om gezond te eten in gevaar brengt, kiezen eerder voor een salade dan degenen die zich niet op deze verleiding voorbereiden.