Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Classroom formative assessment

A quest for a practice that enhances students’ mathematics performance
Promotie:Mw. M. (Marian) van den Berg
Wanneer:17 september 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Copromotor:dr. C.J.M. (Cor) Suhre
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Classroom formative assessment

Kwaliteit assessment en feedback blijkt struikelblok bij toepassing CFA

De laatste jaren blijkt uit verschillende onderzoeken dat de rekenprestaties van Nederlandse basisschoolleerlingen dalen. Verondersteld wordt dat classroom formative assessment (CFA) het tij kan keren. CFA is een proces waarbij via een assessment tijdens de les wordt nagegaan in hoeverre de leerlingen een bepaald leerdoel beheersen. De verkregen informatie wordt gebruikt om feedback te geven die de leerlingen verder helpt in hun leerproces. CFA kan op verschillende manieren vormgegeven worden. Er is echter nog weinig wetenschappelijk bewijs voor wat werkt en op welke manier.

Het doel van het promotieonderzoek van Marian van den Berg was in samenwerking met leerkrachten een model voor CFA te ontwikkelen. Daarbij werd getest of het model: 1. uitvoerbaar was voor leerkrachten in de groepen 4 tot en met 7 van het reguliere basisonderwijs en 2. een effect had op de rekenprestaties van de leerlingen.

Het ontwikkelde model bestond uit dagelijkse en wekelijkse CFA. Van de leerkrachten werd verwacht dat zij tijdens de rekenles een doelgerichte instructie gaven, vervolgens controleerden of de leerlingen het lesdoel beheersten en aansluitend feedback gaven aan die leerlingen die het nodig hadden. Daarnaast werd wekelijks een digitale quiz afgenomen om nogmaals te controleren in hoeverre de leerlingen de lesdoelen van die week beheersten en zo nodig aanvullende feedback te bieden. Uit het onderzoek van Van Den Berg bleek dat veel leerkrachten moeite hadden kwalitatief goede assessments uit te voeren tijdens de les en deze op te volgen met gepaste feedback. Het model had geen effect op de rekenprestaties van de leerlingen. Er waren wel aanwijzingen dat een betere implementatie van het model zou kunnen leiden tot verbeterde rekenprestaties.