Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Networks and psychopathology

Opportunities, challenges and implications
Promotie:Dhr. S. (Stijn) de Vos
Wanneer:03 februari 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. P. (Peter) de Jonge, prof. dr. E.C. (Ernst) Wit
Copromotors:dr. K.J. (Klaas) Wardenaar, dr. E.H. Bos
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Networks and psychopathology

Toepassing netwerkmodel in psychiatrisch onderzoek

Major Depressive Disorder (MDD) is een psychische aandoening met grote gevolgen voor zowel patiënten als hun sociale omgeving. MDD is lastig te begrijpen, omdat de ziekte heterogeen is: patiënten met dezelfde diagnose vertonen verschillende symptoomprofielen, ziekteverloop en behandelingsrespons.

MDD en psychiatrische stoornissen worden traditioneel geanalyseerd alsof het lichamelijke ziekten zijn, waarbij een latente oorzaak leidt tot de manifestatie van depressiesymptomen. Deze symptomen worden verondersteld wederzijds onafhankelijk te zijn: het gelijktijdig optreden wordt volledig verklaard door de veronderstelde onderliggende aandoening. Het gebruik van ‘het latente variabele model’ voor MDD is echter problematisch, omdat zowel het bestaan van een enkele latente oorzaak als de onafhankelijkheid van symptomen moeilijk te rechtvaardigen zijn.

Het proefschrift van Stijn de Vos heeft als doel het gebruik van een alternatief ziektemodel van MDD te onderzoeken: het netwerkmodel. Recent zijn netwerkmodellen in toenemende mate toegepast in psychiatrisch onderzoek. Ze vormen een interessant alternatief voor latente variabele modellen, omdat ze geen eenvoudige latente oorzaak voor MDD aannemen en ze (in)directe relaties tussen symptomen kunnen modelleren. De conclusie is dat de netwerkbenadering interessant is voor psychiatrie, maar dat nog niet duidelijk is op welke manier deze het beste toegepast en getest moet worden.