Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Multilingual and monolingual children in kindergarten classrooms

Exploring teacher-child interactions and engagement as learning opportunities
Promotie:Mw. A. (Annegien) Langeloo
Wanneer:17 september 2020
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Copromotors:dr. M.I. (Marjolein) Deunk, M.N. (Mayra) Mascareño Lara, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Multilingual and monolingual children in kindergarten classrooms

Meertaligheid in de kleuterklas

Het belang van goed kleuteronderwijs wordt breed gedragen. Het is bekend dat de interactie tussen leerkracht en kind belangrijk is voor de ontwikkeling. Meertalige kinderen hebben een andere taalachtergrond en zijn het Nederlands, de instructietaal, nog aan het leren. Mogelijk krijgen deze kinderen ook te maken met negatieve vooroordelen, waardoor leerkrachten lagere verwachtingen van hen hebben. Dat leidt tot de vraag: hebben meertalige kinderen andere interacties met hun leerkracht en hoe is dat gerelateerd aan hun ontwikkeling?

Annegien Langeloo heeft 20 kleuterklassen gevolgd gedurende een schooljaar. Hierbij keek ze naar de betrokkenheid met de activiteiten in de klas van 80 focuskinderen en hoe zij interacteerden met hun leerkracht. Ook volgde zij hun cognitieve en taalontwikkeling door het jaar heen.

De resultaten laten substantiële verschillen zien in de gelegenheid tot leren van kinderen binnen en tussen klassen. Langeloo ontdekte dat meertalige en eentalige kinderen vooral baat hebben bij frequente en complexe individuele leerkracht-kind interacties en dat kinderen zich het meest ontwikkelden als ze hoge betrokkenheid lieten zien met de activiteiten in de klas.

Ook bleek dat leerkrachten op verschillende wijze ondersteuning boden in interacties met meertalige en eentalige kinderen. Dit onderzoek laat zien dat voor het optimaliseren van de gelegenheid tot leren van alle kinderen het label ‘meertalig’ geen functioneel onderscheid maakt. De verschillen tussen kinderen zijn subtieler en complexer dan dit label suggereert. Daarom zou er in het kleuteronderwijs meer aandacht moeten zijn voor de achtergrond en behoeften van een kind, inclusief - maar niet alleen - de taalachtergrond van een kind.