Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Rectifying errors

a reconceptualization of the role of errors in peer-feedback provision and processing
Promotie:Dhr. J.E.J. (Jochem) Aben
Wanneer:21 april 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Copromotors:dr. A.C. (Anneke) Timmermans, M.N. (Mayra) Mascareño Lara, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Rectifying errors

Herstel en gebruik van fouten in het leslokaal

Peer-feedbackuitwisseling is het proces waarin leerlingen opmerkingen van elkaar verwerken, bijvoorbeeld op een argumentatieve tekst. Jochem Aden introduceert een conceptueel en vernieuwend model dat dit proces visualiseert.

Het model is vernieuwend in twee opzichten. Ten eerste laat het zien hoe intra-persoonlijke en interpersoonlijke factoren het proces gelijktijdig kunnen beïnvloeden, waar eerder onderzoek voornamelijk de focus legde op één van beide sets aan factoren. Intra-persoonlijke factoren beschrijven kenmerken van een persoon zoals (voor)kennis, motivatie, foutentolerantie en feedbacktolerantie. Interpersoonlijke factoren beschrijven factoren de relatie tussen personen. Ten tweede is er in dit model een centrale rol weggelegd voor fouten tijdens peer-feedbackuitwisseling, waar de rol van fouten voorheen voornamelijk impliciet gelaten werd.

Het conceptuele model is onder leerlingen van 4 en 5vwo (16-18 jaar) getoetst in twee empirische studies. Deze studies laten zien dat peer-feedbackverwerking meer lijkt te worden beïnvloed door interpersoonlijke factoren dan peer-feedbackprovisie. Verder suggereren ze dat fouten inderdaad een centrale rol spelen tijdens peer-feedbackuitwisseling. Tot slot bevestigen ze dat de leerlingen niet zonder uitgebreide instructie feedback geven op aspecten van een tekst van een hogere orde, zoals structuur en argumentatie.

De resultaten hebben implicaties voor de manier waarop docenten kunnen omgaan met fouten en interpersoonlijke relaties in hun lessen waarin ze peer-feedback inzetten. Het is vooral zaak dat docenten zich bewust worden van de centrale rol die fouten en interpersoonlijke relaties spelen in peer-feedbackprocessen. Op deze manier kan er gewerkt worden aan bijvoorbeeld een klaslokaalcultuur waarin fouten maken geaccepteerd is en zelfs aangemoedigd wordt.