Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Timing under risk

Promotie:dr. W.R. (Robbert) van der Mijn, PhD
Wanneer:17 juni 2022
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn, prof. dr. N.A. (Niels) Taatgen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Timing under risk

Timing en tijdsperceptie

Het is cruciaal een accurate mentale voorstelling te hebben van de wereld om goede beslissingen te kunnen nemen in het dagelijks leven is. We moeten niet alleen weten ‘wat’ er om ons heen gebeurt, maar net zo goed ‘wanneer’ dingen gebeuren. Robbert van der Mijn slaat in zijn proefschrift over tijdsperceptie een brug tussen kennis die vergaard is in het lab en kennis die vergaard wordt in ecologisch valide omgevingen.

Een voorbeeld is dat van een sprinter die zich voorbereidt op de start van een race en ‘ready... set... go!’ hoort. Hij of zij zal eerdere ervaringen met het interval tussen ‘set...’ en ‘go!’ gebruiken om de eerste beweging zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze accurate representatie van bijvoorbeeld dit ‘set... go!’-interval vormt zich door leerprocessen in het brein die nog niet volledig begrepen worden. We onderzoeken ze veelal in kunstmatige laboratorium-omgevingen, maar die kunnen niet altijd zomaar worden gegeneraliseerd naar gedrag in de ‘echte wereld’.