Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Unravelling the dynamics of intrinsic motivation of students with and without special educational needs

A self-determination theory perspective
Promotie:Mw. J.H. (Judith) Loopers
Wanneer:14 juni 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert
Copromotors:dr. W.E. (Elisa) Kupers, dr. A.A. (Anke) de Boer, dr. F.P.C.M. de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Unravelling the dynamics of intrinsic motivation of students with
and without special educational needs

Motivatie en interactie met docenten bij vmbo-leerlingen

Judith Loopers onderzocht intrinsieke motivatie en interacties met docenten van leerlingen in het vmbo. In het bijzonder keek ze naar leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften (zoals leer- en gedragsproblemen). Het blijkt dat er inderdaad een positieve relatie is tussen de basisbehoeften en intrinsieke motivatie, hoewel dat individueel verschilt.

Ten grondslag aan het proefschrift ligt de zelfdeterminatietheorie. Deze theorie stelt dat het voldoen aan de drie psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid een positieve bijdrage levert aan de intrinsieke motivatie van leerlingen. In het onderzoek vulden leerlingen een schooljaar lang een aantal keer per week korte dagboekvragenlijsten in. Ook boden lesobservaties meer zicht op docent-leerling-interacties in het ‘hier-en-nu’ van de les.

De resultaten laten zien dat er een positieve relatie bestaat tussen de basisbehoeften en intrinsieke motivatie. Er zijn echter ook individuele verschillen in het belang van de basisbehoeften voor de motivatie. Autonomie is minder van belang voor de motivatie van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, terwijl competentie en verbondenheid met de docent juist extra belangrijk zijn. Verder zien we dat sommige leerlingen stabiel en hoog gemotiveerd zijn, terwijl de motivatie van andere leerlingen lager is en veel meer variatie tussen lessen laat zien.

Docenten laten iets hogere behoeften-ondersteuning zien in interactie met leerlingen met extra behoeften daaraan. Maar die ondersteuning is niet stabiel: het varieert van les tot les, en van moment tot moment. Daarnaast heeft het behoeften-ondersteunend lesgeven geen direct effect op intrinsieke motivatie: inzoomen op individuele leerlingen laat zien dat de manier waarop leerlingen het gedrag van de docent interpreteren een rol lijkt te spelen.